بررسي تاثير سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در بين دو مدرسه راهنمايي در درس ديني و عربي
بررسي تاثير سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در بين دو مدرسه راهنمايي در درس ديني و عربي |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 122 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 53 |
بررسي تاثير سواد والدين بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در بين دو مدرسه راهنمايي در درس ديني و عربي
مقدمه
آمار عنوان دانشآموزان با توجه به استعدادها، علايق، توان و تفاوتهاي فردي در راستاي پيشرفت تحصيلي از اهداف اصلي نظام تعليم و تربيت هر كشوري ميباشد در صورتي كه اين مهم اتفاق بيافتد قطعاً مردان و زنان آينده اين جامعه با علاقه و جديت در عملكرد خود موفقتر بوده و جامعهاي ايدهآل را ميسازند. لذا تمامي دستاندركاران تعليم و تربيت و محقق جامعه بايد سعي داشته باشند به شناسايي عوامل عدم موفقيت و موفقيت دانشآموزان را در جهت پيشرفت تحصيلي سوق دهند تا اهداف مورد نظر نظام تعليم و تربيت محقق شود. به عبارت ديگر با اينكه چرخ تكامل علم بشريت چنان با سرعت پيش ميرود كه تشخيص مقصد نهايي اين حركت شتابدار، كاري بس دشوار است ولي بازهم جوامع بشري حين پيشرفت به سوي تكامل علمي مواجه به مشكلات لاينحل و صعبالعبوري است كه وظيفة مسئولان نظام تعليم و تربيت و محققان را سنگينتر ميكند. از همه مهمتر آفتهاي نظام آموزشي كشور ما افت تحصيلي است كه همه ساله به صورت گوناگون مقدار بسيار زيادي از استعدادهاي بالقوه انسان و منابع اقتصادي جامعه را هدر داده و نابسامانيهاي فردي، اجتماعي را به جاي ميگذارد همه ساله اين پديده در ايران به صورت جنبههاي مختلف شكست تحصيلي چون غيبت مطلق از مدرسه، ترك تحصيل قبل از موعد مقرر، تكرار پايه تحصيلي، غيبت ميان سؤالات تحصيلي دانشآموزان كيفيت عزل تحصيلات دانشآموزان در مقايسه با آن چه بايد باشد. كسب محفوظات به جاي معلومات جلوه مينمايد كه آثار اجتماعي رواني، اخلاقي، عاطفي و اقتصادي زياد مترتب است. بنابراين بايد شرايطي پيشبيني كرد كه پيشرفت تحصيلي مطلوب حاصل و افت تحصيلي به حداقل ممكن بر سر يكي از راههاي كه ميتوان در جهت افزايش پيشرفت تحصيلي كمك گرفت شناخت. مسائل و مشكلاتي است كه مانع رسيدن دانشآموزان بر پيشرفت تحصيلي و برطرف عنوان اين موانع است. بر همين اساس اينجانب تحقيق خود را به بررسي پيشرفت تحصيلي و موفقيت كنوني آن درروند تعليم و تربيت و نقش سواد والدين اختصاص داده و حاصل كاوشهاي خود را در اين مقاله گرد آوردهام.
اساس هر جامعه خانواده هاي آن جامعه است، به عبارت ديگر خانواده است كه تا حد زياد چگونگي گذشته، حال و آينده هر فرد و جامعه را پي ريزي كند. چگونگي ارتباط والدين و اعضاي خانواده بي تأثير از سطوح معلومات و اطلاعات والدين نيست. والدين به منظور آگاهي بيشتر از مسائل تربيتي به يادگيري و آموزش هايي نياز دارند، نقش پدر و مادر در تربيت و پيشرفت تحصيلي فرزندان بركسي پوشيده نيست و نقش آنان مهم و تعيين كننده است، زيرا والدين شكل دهندگان و معماران شخصيت فرزند خود هستند. در جامعه امروزي ممكن است هر پدر و مادري در يك يا چند رشته اطلاعات تخصصي داشته باشند و در زمينه چگونگي برقراري روابط خانوادگي آگاهي ها و تجربيات در خانه پدري خود كسب كرده باشند. اما آنچه مسلم است شيوه زندگي امروز مانند شيوة زندگي قبل نيست، زيرا نيازهاي جامعه امروزي با نيازهاي جامعه نسل گذشته همانندي ندارد. تحصيلات والدين و داشتن اطلاعات به روز آنان موجب مي گردد كه والدين و داشتن اطلاعات به روز آنان موجب مي گردد كه والدين محيط مناسبتري براي رشد و شكوفايي استعدادهاي بالقوه فرزندان خود فراهم آورند و فرزندان كمتر دچار مشكلات عاطفي و اجتماعي مي گردند، ولي در خانواده هايي كه اولياء فاقد حقي سواد خواندن و نوشتن هستند، قادر به برقراري ارتباط صحيح با فرزندان خود نبوده و حتي در امر آموزش و تحصيلات، اكثراً فرزندانشان داراي مشكل هستند، ولي اين امر در خانواده هاي كم سواد تا حدودي فرق مي كند، زيرا آنان گرچه اطلاعات به روز ندارند ولي قادر به خواندن و نوشتن و حساب كردن در حد ابتدايي مي باشند و مي توانند تا حدودي در امر تحصيل فرزندانشان را كنترل نمايند.
هدف ما در اين تحقيق روشن ساختن اين مسئله است كه آيا فقط تحصيلات والدين در پيشرفت فرزندان كفايت مي كند يا علل و عوامل ديگري در اين امر دخيل است؟
فهرست مطالب
مقدمه. 7
بيان مساله. 9
ضرورت و اهميت تحقيق. 11
اهداف تحقيق. 12
فرضيه و فرضيات تحقيق. 13
تعريف نظري موضوع. 13
تعريف خانواده 13
تعريف پيشرفت.. 14
تعريف نظري پيشرفت.. 14
پيشينه ي تحقيق. 16
اهميت خانواده 18
خانواده به عنوان سيستم. 19
خانواده به عنوان معلم و الگو. 20
خانواده به عنوان كانون محبت و امنيت.. 21
نقش اقتصاد در خانواده 22
موقعيت اجتماعي _ اقتصادي و يادگيري.. 24
وضعيت اجتماعي و اقتصادي والدين.. 26
تربيت فرزندان وباروري ثمربخش... 26
شبكه خانوادگي.. 27
والدين درمسئوليت شريك هستند. 28
تفاوت محيط زندگي دانش آموزان زرنگ يا پيشرفته با ضعيف... 30
تحصيلات والدين.. 32
بي سوادي والدين.. 33
مباحث نظري تحقيق. 34
طرح پژوهش... 37
جامعه آماري.. 37
روش نمونه گيري و حجم نمونه. 37
روش تجزيه و تحليل داده ها 38
بخش اول آمار توصيفي.. 40
بحث ونتيجه گيري.. 46
محدوديت هاي پژوهش... 47
پيشنهادات.. 48
منابع. 50