شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني هدف از اين پايان نامه بررسي مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني مي باشد كه بصورت كامل در 333 صفحه ارائه شده است دسته بندي رسانه و علوم ارتباطات فرمت فايل doc حجم فايل 509 كيلو بايت تعداد صفحات فايل 333 دانلود پايان نامه رشته هنر و علوم ارتباطات مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني Feminist Contents in Iranian Woman Cinema چكيده : مسأله مشاركت‌ زنان‌ ايراني بعد از انقلاب اسلامي سال 1357 در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ اجتماعي‌ و سياسي و فرهنگي و پذيرفتن‌ مسئوليتها از مباحث‌ مهم‌ تلقي‌ مي‌شود.جايگاه و نقش زن در جامعۀ معاصر ايران نگاه هاي متفاوتي را در داخل و خارج كشور به خود جلب كرده و تحليلها و تفسيرهاي بسياري را به دنبال داشته است. از جمله‌ چگونگي‌ حضور زن‌ در سينما نيز از اين‌ قبيل‌ است‌. تلاش گسترده زنان ايراني براي حضور و مشاركت در تمامي فعاليتهاي اجتماعي و ورود به زمينه هايي كه تا پيش از اين غير قابل دسترسي بوده حائز اهميت فراوان است. پژوهشگر در اين تحقيق برآن است كه ديدگاه فمينيستي زنان فيلم ساز ايراني را با كمك ، بازنمايي فيلم هايي كه با حضور زنان در سينماي ايران به تصوير كشيده شده و بررسي مضاميني فمينيستي آنچه توسط اين فيلم سازان زن به نمايش درآمده را بررسي كند. با مطالعه ي كتب و اسناد تاريخي مرتبط با مشاركت زنان ايراني و سينماي ايران با 13 تن از صاحب نظران، كارشناسان و كاگردانان مطرح ايران به شيوه ي مصاحبه ي عمقي گفت وگو شده است، و يا تحليل محتوا اين نتيجه به دست آمده كه زنان فيلمساز ايراني ، فيلم با مضامين فمينيستي مي سازند، وسينماي آن ها سينماي جنسيت محور دانست، زيرا كه در آن شخصيت زن به عنوان كاراكتر اصلي همه فيلمهاي آن است، قهرمان فيلم "زن" وضد قهرمان "مرد" است. اين فيلم ها، روايت كننده قصه هاي زنانه است. شخصيت اصلي فيلم: زن مستقل، ،شاغل با سواد به تنهاي مسئوليت زندگي را بر عهده گرفته و بيشتر فعاليت هاي زن بيرون از خانه شكل مي گيرد. واژگان كليدي : سينما ايران Iranian cinema جنبش زنان women’s movement تحليل محتوا Content analysis كارگردان زن women film directors مضامين فمينيستي feminist themes مقدمه در سالهاي پس از انقلاب اسلامي سال 1357 در ايران مسأله مشاركت‌ زنان‌ در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ اجتماعي‌ و سياسي و فرهنگي و پذيرفتن‌ مسئوليتها از مباحث‌ مهم‌ در جوامع‌ صنعتي‌ تلقي‌ مي‌شود. از جمله‌ چگونگي‌ حضور زن‌ در سينما نيز از اين‌ قبيل‌ مباحث‌ مهم‌ است‌. تلاش گسترده و بي وقفه ي زنان ايراني براي حضور و مشاركت در تمامي فعاليتهاي اجتماعي و ورود به زمينه هايي كه تا پيش از اين غير قابل دسترسي بوده حائز اهميت فراوان است. سينماي ايران كه خود از عرصه هاي مهم وجديد در تغييرات اجتماعي و فرهنگي ايران است يكي از بارزترين عرصه هاي ورود هم مضامين زنانه وهم كنشگران زن ايراني است.تا آنجا كه بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد ؛ همانگونه كه با ورود بازيگر زن ايراني به سينما سرنوشت سينما با ماجراهاي جديدي رقم خورده است ، تاثيرات متقابل اين دو بر يكديگر نيز موجب روشن شدن و ثبت حقايقي در سينماي ايران شده است . ورورد زن به عرصه سينما سرانجام حركت و رشد ذهني زنان را براي فيلم سازي به دنبال داشته است كه با وجود دوره هاي مختلف ومتفاوت ؛ اگر چه خيلي طول كشيده است اما امروز آرام آرام به عنوان واقعيتي چشمگير شكل گرفته است . از طرفي ديگر بالا رفتن سطح مشاركت اجتماعي وسياسي زنان ايراني و راه يابي آنان به مشاغل مختلف در جامعه؛ طرح خواستهايي براي احقاق حقوق زنان را درپي داشته كه گاه رويكردي فمينيستي در برخي موارد فرهنگي همراه شده است. اين رويكردي در حوزۀ سينما ودر حرفه فيلم سازي خود را بيشتر از عرصه هاي ديگر نشان داده است. با اين ترتيب مي توان گفت شكل گيري گونه هاي از نگرش فمينيستي ميان بخشي از زنان به علت دست نيافتن به همه حقوق خود از سويي دستمايه اي براي فيلم سازان زن شده است ؛و از سويي ديگر دامن زدن به اين قضيه باعث طرح پديده ي زنان فيلم ساز فمينيست در جامعه ايران و برجسته شدن اهميت ونقش آنان گرديده است. اين پژوهش برآن است كه با تكيه بر مفهوم ارتباطي سينما به عنوان يك رسانه ي مهم و سير تحوّل نگرش هاي زنان به عنوان عامل مؤثر هويت يابي آنان در ايران، مضامين فمينيستي را در قالب فيلم هاي زنان فيلم ساز ايراني ،بررسي كند. 1-2- تعريف مسأله با مطالعه وطبقه بندي ديدگاه هاي نو درباره ي نظريه هايي زن و سينما و نيز با مروري بر تاريخ سينماي ايران وچگونگي حضور زنان در آن و در آن دسته از فيلم هايي كه به كارگرداني زنان فيلم ساز ايراني تهيه شده اند، مي توان رابطه ي ميان اوضاع اجتماعي و سياسي ايران و نگرش فمينيستي فيلم سازان زن را در هر مقطع تاريخي از طريق نحوه حضور زن ايراني و مضامين فمينيستي در فيلم ها پي گرفت. بر اين اساس مسأله اصلي اين تحقيق چگونگي بازتاب تحولات اجتماعي زنان ونگرش هايي مربوط به آن در فيلم هاي ساخته شده پس از انقلاب اسلامي (1388-1357)توسط زنان است.روشن است كه هر فيلمي كه با موضوع زن يا درباره زنان يا بوسيله زنان ساخته مي‌‌شود يك فيلم فمينيستي نيست ،چنانكه در ايران فيلم‌هايي هست كه اگرچه درمورد يا توسط زنان ساخته شده اند ، اما همچون فيلم‌هاي غيرزنانه مشمول نقدهاي فيمنيستي قرار مي‌گيرند كه زنان را از چشم اندازي مردانه ديده اند و تصوير در آورده اند و در عين حال تفسير كرده اند. پرسش ها و فرضيه هاي تحقيق بر اساس آنچه به عنوان مسأله،زمينه وچارچوب نظري تحقيق در اين فصل آمد مي توان مهمترين پرسش هاي تحقيق را در شمار مسايل ذيل دانست: 1. سينماي زنان ايراني چه مراحلي را پشت سر گذاشته است ؟ 2. مظاهر يا نمادهاي فمينيستي در فيلم هاي زنان ايراني چيست؟ 3. مضاميني كه زنان فيلم ساز ايراني به آنها پرداخته اند چه ويژگيهاي دارند؟ 4. آيا بين ديدگاههاي زنان فيلمساز ايراني و ديدگاه هاي رايج در نظريات فمينيستي تفاوتي وجود دارد ؟ 5. آيا خواسته هاي سياسي واجتماعي زنان در سينماي زنان فيلمساز ايراني مطرح شده است يا خير؟ فهرست مطالب فصل اول: كليات 1-1- مقدمه 1-2- تعريف مسأله 1-3- زمينه نظري 1-4- زمينه هاي عملي 1-5- ضرورت و اهميت تحقيق 1-6-اهداف تحقيق 1-7- چهارچوب نظري تحقيق 1-8- پرسش ها و فرضيه هاي تحقيق 1-9-جامعه آماري و روش تحقيق 6 فصل دوم :مباني نظري بخش اول :فمينيسم و تحولات مفهومي آن 2-1-1- مفهوم فمينيسم 2-1-2- سير تحوّل فمينيسم 2-1-3- گرايش هاي فمينيستي در دوران معاصر 2-1-4- فمينيسم اسلامي جمع بندي و نتجه گيري بخش دوّم :جنبش زنان و فمينيسم در ايران 2-2-1- شكل گيري جنبش زنان در ايران زنان و انقلاب مشروطه زنان در دوران پهلوي اول و دوّم انقلاب اسلامي و مبارزات زنان حقوق زنان و فمينيسم در ايران بخش سوّم: سينما، ارتباطات و نظريه هاي فمينيستي فيلم 2-3-1- فلسفه ارتباطي سينما 2-3-2-زنانه شدن هنر 2-3-3- نظريه هاي فمينيستي فيلم تئوري فمينيستي فيلم فيلم و نقش هاي جنسيتي 2-3-4- فمينيسم و نظريه هاي ارتباطي نظريه كليشه سازي نظريه بازنمايي رسانه ها و اجتماعي شدن گفتمان پدر سالاري بازنماي جنسيت فناي نمادين زنان بخش چهارم: سينماي ايران 2-4-1- شكل گيري سينما در ايران 2-4-2-تحولات سينماي ايران و حضور زن زن تماشاگر زن به مثابه بازيگر زن در سينما در دهه هاي چهل و پنجاه تغييرات جديد اجتماعي و سينماي متأخر ايران سينما و انقلاب اسلامي اصلاحات و كم شدن رنگ نظارت 2-4-2- سينماگري پس از انقلاب و زنان ايراني زن و سينما از حذف تا حضور زن، جامعه و سياست پخش پنجم: پيشنه تحقيق و چارچوب نظري تحقيق پيشنه تحقيق يكم: پژوهش هاي ايراني دوّم: پژوهش هاي خارجي 2-5-2- چارچوب نظري/ مفهومي تحقيق 2-5-3- سؤال ها و فرضيه هاي اصلي تحقيق فصل سوّم : روش تحقيق و تعريف متغيرها يكم: روش تحقيق 3-1- پژوهش اسنادي 3-2 - مصاحبه 3-3- تحليل محتوا دوّم : تعريف نظري و عملياتي متغيرها فصل چهارم: بررسي يافته هاي تحقيق بخش يكم: تحوّل مشاركت زنان ايراني و شكل گيري سينما 4-1-1- تحول مشاركت اجتماعي و سياسي زنان در ايران 4-1-2- سينماي زنان در ايران سينما و فمينيسم درايران ظهور زنان كارگردان در سينماي ايران تابو، محدوديت ها و سانسور 4-1-3- نگاه زن كارگردان ايراني به موضوعات زنان و فمينيسم بخش دوّم : تحليل محتواي فيلم ها 4-2-1- معرفي فيلم هاي كارگردانان زن 4-2-2- تجزيه و تحليل فيلم ها بخش يكم: توصيف يافته ها بخش دوّم: تحليل يافته ها فصل پنجم : جمع بندي و نتيجه گيري 5-1- چكيده ي مباحث 5-2- پاسخ به سؤال ها و فرضيه هاي تحقيق 5-3- تنگناهاي تحقيق و پيشنهادها فهرست مآخذ ضميمه (دستور العمل كد گذاري مضامين فمينيستي در فيلم هاي زنان سينماگر ايراني)

پروژه و تحقيق

مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني هدف از اين پايان نامه بررسي مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني مي باشد كه بصورت كامل در 333 صفحه ارائه شده است دسته بندي رسانه و علوم ارتباطات فرمت فايل doc حجم فايل 509 كيلو بايت تعداد صفحات فايل 333 دانلود پايان نامه رشته هنر و علوم ارتباطات مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني Feminist Contents in Iranian Woman Cinema چكيده : مسأله مشاركت‌ زنان‌ ايراني بعد از انقلاب اسلامي سال 1357 در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ اجتماعي‌ و سياسي و فرهنگي و پذيرفتن‌ مسئوليتها از مباحث‌ مهم‌ تلقي‌ مي‌شود.جايگاه و نقش زن در جامعۀ معاصر ايران نگاه هاي متفاوتي را در داخل و خارج كشور به خود جلب كرده و تحليلها و تفسيرهاي بسياري را به دنبال داشته است. از جمله‌ چگونگي‌ حضور زن‌ در سينما نيز از اين‌ قبيل‌ است‌. تلاش گسترده زنان ايراني براي حضور و مشاركت در تمامي فعاليتهاي اجتماعي و ورود به زمينه هايي كه تا پيش از اين غير قابل دسترسي بوده حائز اهميت فراوان است. پژوهشگر در اين تحقيق برآن است كه ديدگاه فمينيستي زنان فيلم ساز ايراني را با كمك ، بازنمايي فيلم هايي كه با حضور زنان در سينماي ايران به تصوير كشيده شده و بررسي مضاميني فمينيستي آنچه توسط اين فيلم سازان زن به نمايش درآمده را بررسي كند. با مطالعه ي كتب و اسناد تاريخي مرتبط با مشاركت زنان ايراني و سينماي ايران با 13 تن از صاحب نظران، كارشناسان و كاگردانان مطرح ايران به شيوه ي مصاحبه ي عمقي گفت وگو شده است، و يا تحليل محتوا اين نتيجه به دست آمده كه زنان فيلمساز ايراني ، فيلم با مضامين فمينيستي مي سازند، وسينماي آن ها سينماي جنسيت محور دانست، زيرا كه در آن شخصيت زن به عنوان كاراكتر اصلي همه فيلمهاي آن است، قهرمان فيلم "زن" وضد قهرمان "مرد" است. اين فيلم ها، روايت كننده قصه هاي زنانه است. شخصيت اصلي فيلم: زن مستقل، ،شاغل با سواد به تنهاي مسئوليت زندگي را بر عهده گرفته و بيشتر فعاليت هاي زن بيرون از خانه شكل مي گيرد. واژگان كليدي : سينما ايران Iranian cinema جنبش زنان women’s movement تحليل محتوا Content analysis كارگردان زن women film directors مضامين فمينيستي feminist themes مقدمه در سالهاي پس از انقلاب اسلامي سال 1357 در ايران مسأله مشاركت‌ زنان‌ در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ اجتماعي‌ و سياسي و فرهنگي و پذيرفتن‌ مسئوليتها از مباحث‌ مهم‌ در جوامع‌ صنعتي‌ تلقي‌ مي‌شود. از جمله‌ چگونگي‌ حضور زن‌ در سينما نيز از اين‌ قبيل‌ مباحث‌ مهم‌ است‌. تلاش گسترده و بي وقفه ي زنان ايراني براي حضور و مشاركت در تمامي فعاليتهاي اجتماعي و ورود به زمينه هايي كه تا پيش از اين غير قابل دسترسي بوده حائز اهميت فراوان است. سينماي ايران كه خود از عرصه هاي مهم وجديد در تغييرات اجتماعي و فرهنگي ايران است يكي از بارزترين عرصه هاي ورود هم مضامين زنانه وهم كنشگران زن ايراني است.تا آنجا كه بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد ؛ همانگونه كه با ورود بازيگر زن ايراني به سينما سرنوشت سينما با ماجراهاي جديدي رقم خورده است ، تاثيرات متقابل اين دو بر يكديگر نيز موجب روشن شدن و ثبت حقايقي در سينماي ايران شده است . ورورد زن به عرصه سينما سرانجام حركت و رشد ذهني زنان را براي فيلم سازي به دنبال داشته است كه با وجود دوره هاي مختلف ومتفاوت ؛ اگر چه خيلي طول كشيده است اما امروز آرام آرام به عنوان واقعيتي چشمگير شكل گرفته است . از طرفي ديگر بالا رفتن سطح مشاركت اجتماعي وسياسي زنان ايراني و راه يابي آنان به مشاغل مختلف در جامعه؛ طرح خواستهايي براي احقاق حقوق زنان را درپي داشته كه گاه رويكردي فمينيستي در برخي موارد فرهنگي همراه شده است. اين رويكردي در حوزۀ سينما ودر حرفه فيلم سازي خود را بيشتر از عرصه هاي ديگر نشان داده است. با اين ترتيب مي توان گفت شكل گيري گونه هاي از نگرش فمينيستي ميان بخشي از زنان به علت دست نيافتن به همه حقوق خود از سويي دستمايه اي براي فيلم سازان زن شده است ؛و از سويي ديگر دامن زدن به اين قضيه باعث طرح پديده ي زنان فيلم ساز فمينيست در جامعه ايران و برجسته شدن اهميت ونقش آنان گرديده است. اين پژوهش برآن است كه با تكيه بر مفهوم ارتباطي سينما به عنوان يك رسانه ي مهم و سير تحوّل نگرش هاي زنان به عنوان عامل مؤثر هويت يابي آنان در ايران، مضامين فمينيستي را در قالب فيلم هاي زنان فيلم ساز ايراني ،بررسي كند. 1-2- تعريف مسأله با مطالعه وطبقه بندي ديدگاه هاي نو درباره ي نظريه هايي زن و سينما و نيز با مروري بر تاريخ سينماي ايران وچگونگي حضور زنان در آن و در آن دسته از فيلم هايي كه به كارگرداني زنان فيلم ساز ايراني تهيه شده اند، مي توان رابطه ي ميان اوضاع اجتماعي و سياسي ايران و نگرش فمينيستي فيلم سازان زن را در هر مقطع تاريخي از طريق نحوه حضور زن ايراني و مضامين فمينيستي در فيلم ها پي گرفت. بر اين اساس مسأله اصلي اين تحقيق چگونگي بازتاب تحولات اجتماعي زنان ونگرش هايي مربوط به آن در فيلم هاي ساخته شده پس از انقلاب اسلامي (1388-1357)توسط زنان است.روشن است كه هر فيلمي كه با موضوع زن يا درباره زنان يا بوسيله زنان ساخته مي‌‌شود يك فيلم فمينيستي نيست ،چنانكه در ايران فيلم‌هايي هست كه اگرچه درمورد يا توسط زنان ساخته شده اند ، اما همچون فيلم‌هاي غيرزنانه مشمول نقدهاي فيمنيستي قرار مي‌گيرند كه زنان را از چشم اندازي مردانه ديده اند و تصوير در آورده اند و در عين حال تفسير كرده اند. پرسش ها و فرضيه هاي تحقيق بر اساس آنچه به عنوان مسأله،زمينه وچارچوب نظري تحقيق در اين فصل آمد مي توان مهمترين پرسش هاي تحقيق را در شمار مسايل ذيل دانست: 1. سينماي زنان ايراني چه مراحلي را پشت سر گذاشته است ؟ 2. مظاهر يا نمادهاي فمينيستي در فيلم هاي زنان ايراني چيست؟ 3. مضاميني كه زنان فيلم ساز ايراني به آنها پرداخته اند چه ويژگيهاي دارند؟ 4. آيا بين ديدگاههاي زنان فيلمساز ايراني و ديدگاه هاي رايج در نظريات فمينيستي تفاوتي وجود دارد ؟ 5. آيا خواسته هاي سياسي واجتماعي زنان در سينماي زنان فيلمساز ايراني مطرح شده است يا خير؟ فهرست مطالب فصل اول: كليات 1-1- مقدمه 1-2- تعريف مسأله 1-3- زمينه نظري 1-4- زمينه هاي عملي 1-5- ضرورت و اهميت تحقيق 1-6-اهداف تحقيق 1-7- چهارچوب نظري تحقيق 1-8- پرسش ها و فرضيه هاي تحقيق 1-9-جامعه آماري و روش تحقيق 6 فصل دوم :مباني نظري بخش اول :فمينيسم و تحولات مفهومي آن 2-1-1- مفهوم فمينيسم 2-1-2- سير تحوّل فمينيسم 2-1-3- گرايش هاي فمينيستي در دوران معاصر 2-1-4- فمينيسم اسلامي جمع بندي و نتجه گيري بخش دوّم :جنبش زنان و فمينيسم در ايران 2-2-1- شكل گيري جنبش زنان در ايران زنان و انقلاب مشروطه زنان در دوران پهلوي اول و دوّم انقلاب اسلامي و مبارزات زنان حقوق زنان و فمينيسم در ايران بخش سوّم: سينما، ارتباطات و نظريه هاي فمينيستي فيلم 2-3-1- فلسفه ارتباطي سينما 2-3-2-زنانه شدن هنر 2-3-3- نظريه هاي فمينيستي فيلم تئوري فمينيستي فيلم فيلم و نقش هاي جنسيتي 2-3-4- فمينيسم و نظريه هاي ارتباطي نظريه كليشه سازي نظريه بازنمايي رسانه ها و اجتماعي شدن گفتمان پدر سالاري بازنماي جنسيت فناي نمادين زنان بخش چهارم: سينماي ايران 2-4-1- شكل گيري سينما در ايران 2-4-2-تحولات سينماي ايران و حضور زن زن تماشاگر زن به مثابه بازيگر زن در سينما در دهه هاي چهل و پنجاه تغييرات جديد اجتماعي و سينماي متأخر ايران سينما و انقلاب اسلامي اصلاحات و كم شدن رنگ نظارت 2-4-2- سينماگري پس از انقلاب و زنان ايراني زن و سينما از حذف تا حضور زن، جامعه و سياست پخش پنجم: پيشنه تحقيق و چارچوب نظري تحقيق پيشنه تحقيق يكم: پژوهش هاي ايراني دوّم: پژوهش هاي خارجي 2-5-2- چارچوب نظري/ مفهومي تحقيق 2-5-3- سؤال ها و فرضيه هاي اصلي تحقيق فصل سوّم : روش تحقيق و تعريف متغيرها يكم: روش تحقيق 3-1- پژوهش اسنادي 3-2 - مصاحبه 3-3- تحليل محتوا دوّم : تعريف نظري و عملياتي متغيرها فصل چهارم: بررسي يافته هاي تحقيق بخش يكم: تحوّل مشاركت زنان ايراني و شكل گيري سينما 4-1-1- تحول مشاركت اجتماعي و سياسي زنان در ايران 4-1-2- سينماي زنان در ايران سينما و فمينيسم درايران ظهور زنان كارگردان در سينماي ايران تابو، محدوديت ها و سانسور 4-1-3- نگاه زن كارگردان ايراني به موضوعات زنان و فمينيسم بخش دوّم : تحليل محتواي فيلم ها 4-2-1- معرفي فيلم هاي كارگردانان زن 4-2-2- تجزيه و تحليل فيلم ها بخش يكم: توصيف يافته ها بخش دوّم: تحليل يافته ها فصل پنجم : جمع بندي و نتيجه گيري 5-1- چكيده ي مباحث 5-2- پاسخ به سؤال ها و فرضيه هاي تحقيق 5-3- تنگناهاي تحقيق و پيشنهادها فهرست مآخذ ضميمه (دستور العمل كد گذاري مضامين فمينيستي در فيلم هاي زنان سينماگر ايراني)

۷ بازديد
مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني

هدف از اين پايان نامه بررسي مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني مي باشد كه بصورت كامل در 333 صفحه ارائه شده است

دانلود مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني

مضامين فمينيستي مصاديق فمينيسم در فيلمهاي ايراني موارد فمينيسم در زنان بازيگر گرايشهاي فمينيستي در زنان بازيگر ايراني نمادهاي فمينيستي در فيلم هاي زنان ايراني دانلود پايان نامه رشته هنر و علوم ارتباطات
دسته بندي رسانه و علوم ارتباطات
فرمت فايل doc
حجم فايل 509 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 333

دانلود پايان نامه رشته هنر و علوم ارتباطات

مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني

Feminist Contents in Iranian Woman Cinema

 
چكيده : 
مسأله مشاركت‌ زنان‌ ايراني بعد از انقلاب اسلامي سال 1357 در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ اجتماعي‌ و سياسي و فرهنگي و پذيرفتن‌ مسئوليتها از مباحث‌ مهم‌ تلقي‌ مي‌شود.جايگاه و نقش زن در جامعۀ معاصر ايران نگاه هاي متفاوتي را در داخل و خارج كشور به خود جلب كرده و تحليلها و تفسيرهاي بسياري را به دنبال داشته است. از جمله‌ چگونگي‌ حضور زن‌ در سينما نيز از اين‌ قبيل‌ است‌. تلاش  گسترده زنان ايراني براي حضور و مشاركت در تمامي فعاليتهاي اجتماعي و ورود به زمينه هايي كه تا پيش از اين غير قابل دسترسي بوده حائز اهميت فراوان است. پژوهشگر در اين تحقيق برآن است كه ديدگاه فمينيستي زنان فيلم ساز ايراني را  با كمك ، بازنمايي فيلم هايي كه با حضور زنان در سينماي ايران به تصوير كشيده شده و بررسي مضاميني فمينيستي آنچه توسط اين فيلم سازان زن به نمايش درآمده را  بررسي كند.
 
 با مطالعه ي كتب و اسناد تاريخي مرتبط با مشاركت زنان ايراني و سينماي ايران با 13 تن از صاحب نظران، كارشناسان و كاگردانان مطرح ايران به شيوه ي مصاحبه ي عمقي گفت وگو شده است، و يا تحليل محتوا اين نتيجه به دست آمده كه زنان فيلمساز ايراني ، فيلم با مضامين فمينيستي مي سازند،  وسينماي آن ها سينماي جنسيت محور دانست، زيرا كه در آن شخصيت زن به عنوان كاراكتر اصلي همه فيلمهاي آن است، قهرمان فيلم "زن" وضد قهرمان "مرد" است. اين فيلم ها، روايت كننده قصه هاي زنانه است. شخصيت اصلي فيلم: زن مستقل، ،شاغل با سواد به تنهاي مسئوليت زندگي را بر عهده گرفته و بيشتر فعاليت هاي زن بيرون از خانه شكل مي گيرد.
 
 
واژگان كليدي :

سينما ايران Iranian cinema

جنبش زنان women’s movement

تحليل محتوا Content analysis

كارگردان زن women film directors

مضامين فمينيستي feminist themes

 
 
 
 
مقدمه 
در سالهاي پس از انقلاب اسلامي سال 1357 در ايران مسأله مشاركت‌ زنان‌ در عرصه‌هاي‌ مختلف‌ اجتماعي‌ و سياسي و فرهنگي و پذيرفتن‌ مسئوليتها از مباحث‌ مهم‌ در جوامع‌ صنعتي‌ تلقي‌ مي‌شود. از جمله‌ چگونگي‌ حضور زن‌ در سينما نيز از اين‌ قبيل‌ مباحث‌ مهم‌ است‌. تلاش  گسترده و بي وقفه ي زنان ايراني براي حضور و مشاركت در تمامي فعاليتهاي اجتماعي و ورود به زمينه هايي كه تا پيش از اين غير قابل دسترسي بوده حائز اهميت فراوان است. سينماي ايران كه خود از عرصه هاي مهم وجديد در تغييرات اجتماعي و فرهنگي ايران است يكي از بارزترين عرصه هاي ورود هم مضامين زنانه وهم كنشگران زن ايراني است.تا آنجا كه بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد ؛  همانگونه كه با ورود بازيگر زن ايراني به سينما سرنوشت سينما با ماجراهاي جديدي رقم خورده است ، تاثيرات متقابل اين دو بر يكديگر نيز موجب روشن شدن و ثبت حقايقي در سينماي ايران شده است . 
 
ورورد زن به عرصه سينما سرانجام حركت و رشد ذهني زنان را براي فيلم سازي به دنبال داشته است كه با وجود دوره هاي مختلف ومتفاوت  ؛ اگر چه خيلي طول كشيده است اما امروز آرام آرام به عنوان واقعيتي چشمگير شكل گرفته است . از طرفي ديگر  بالا رفتن سطح مشاركت اجتماعي وسياسي زنان ايراني و راه يابي آنان به مشاغل مختلف در جامعه؛ طرح خواستهايي براي احقاق حقوق زنان را درپي داشته كه گاه رويكردي فمينيستي در برخي موارد فرهنگي همراه شده  است. اين رويكردي در حوزۀ سينما ودر حرفه فيلم سازي خود را  بيشتر از عرصه هاي ديگر نشان داده است.
 
با اين ترتيب مي توان گفت شكل گيري گونه هاي از  نگرش فمينيستي ميان بخشي از زنان به علت دست نيافتن به همه حقوق خود از سويي دستمايه اي براي فيلم سازان زن شده است ؛و از سويي ديگر دامن زدن به اين قضيه  باعث طرح پديده ي زنان فيلم ساز فمينيست در جامعه ايران و برجسته شدن اهميت ونقش آنان گرديده است. اين پژوهش برآن است كه با تكيه بر مفهوم ارتباطي سينما به عنوان يك رسانه ي مهم و سير تحوّل نگرش هاي زنان به عنوان عامل مؤثر هويت يابي آنان در ايران،  مضامين فمينيستي را در قالب فيلم هاي زنان فيلم ساز ايراني ،بررسي كند.  
 
 
 
 
1-2- تعريف مسأله
با مطالعه وطبقه بندي ديدگاه هاي نو درباره ي نظريه هايي زن و سينما و  نيز با مروري بر تاريخ سينماي ايران وچگونگي حضور زنان در آن و در آن دسته از فيلم هايي كه به كارگرداني زنان فيلم ساز ايراني تهيه شده اند، مي توان رابطه ي ميان اوضاع اجتماعي و سياسي ايران و نگرش فمينيستي فيلم سازان زن را در هر مقطع تاريخي از طريق نحوه حضور زن ايراني و مضامين فمينيستي در فيلم ها پي گرفت. بر اين اساس مسأله اصلي اين تحقيق چگونگي بازتاب تحولات اجتماعي زنان ونگرش هايي مربوط به آن در فيلم هاي ساخته شده پس از انقلاب اسلامي (1388-1357)توسط زنان است.روشن است كه هر فيلمي كه با موضوع زن يا درباره زنان يا بوسيله زنان ساخته مي‌‌شود يك فيلم فمينيستي نيست ،چنانكه در ايران فيلم‌هايي هست كه اگرچه درمورد  يا توسط زنان ساخته شده اند ، اما همچون فيلم‌هاي غيرزنانه مشمول نقدهاي فيمنيستي قرار مي‌گيرند كه زنان را از چشم اندازي مردانه ديده اند و تصوير در آورده اند  و در عين حال تفسير كرده اند.
 
 
پرسش ها و فرضيه هاي تحقيق
بر اساس آنچه به عنوان مسأله،زمينه وچارچوب نظري تحقيق در اين فصل آمد مي توان مهمترين پرسش هاي تحقيق را در شمار مسايل ذيل دانست:

1. سينماي زنان ايراني چه مراحلي را پشت سر گذاشته است ؟

2. مظاهر يا نمادهاي فمينيستي در فيلم هاي زنان ايراني چيست؟

3. مضاميني كه زنان فيلم ساز ايراني به آنها پرداخته اند چه ويژگيهاي دارند؟

4. آيا بين ديدگاههاي زنان فيلمساز ايراني و ديدگاه هاي رايج در نظريات فمينيستي تفاوتي وجود دارد ؟

5. آيا خواسته هاي  سياسي واجتماعي زنان  در سينماي زنان فيلمساز ايراني مطرح شده است يا خير؟

 
 
 
فهرست مطالب
فصل اول: كليات
1-1-  مقدمه
1-2- تعريف مسأله
1-3- زمينه نظري
1-4- زمينه هاي عملي
1-5- ضرورت و اهميت تحقيق
1-6-اهداف تحقيق
1-7- چهارچوب نظري تحقيق
1-8- پرسش ها و فرضيه هاي تحقيق
1-9-جامعه آماري و روش تحقيق 6
 
فصل دوم :مباني نظري

بخش اول :فمينيسم و تحولات مفهومي آن

2-1-1- مفهوم فمينيسم
2-1-2- سير تحوّل فمينيسم

2-1-3- گرايش هاي فمينيستي در دوران معاصر

2-1-4- فمينيسم اسلامي
جمع بندي و نتجه گيري

بخش دوّم :جنبش زنان و فمينيسم در ايران

2-2-1- شكل گيري جنبش زنان در ايران

زنان و انقلاب مشروطه
زنان در دوران پهلوي اول و دوّم
انقلاب اسلامي و مبارزات زنان

حقوق زنان و فمينيسم در ايران

بخش سوّم: سينما، ارتباطات و نظريه هاي فمينيستي فيلم

2-3-1- فلسفه ارتباطي سينما
2-3-2-زنانه شدن هنر
2-3-3- نظريه هاي فمينيستي فيلم

تئوري فمينيستي فيلم

فيلم و نقش هاي جنسيتي 
2-3-4- فمينيسم و نظريه هاي ارتباطي
نظريه كليشه سازي
نظريه بازنمايي
رسانه ها و اجتماعي شدن
گفتمان پدر سالاري بازنماي جنسيت
فناي نمادين زنان

بخش چهارم: سينماي ايران

2-4-1- شكل گيري سينما در ايران
2-4-2-تحولات سينماي ايران و حضور زن
زن تماشاگر
زن به مثابه بازيگر
زن در سينما در دهه هاي چهل و پنجاه 
تغييرات جديد اجتماعي و سينماي متأخر ايران
سينما و انقلاب اسلامي
اصلاحات و كم شدن رنگ نظارت

2-4-2- سينماگري پس از انقلاب و زنان ايراني

زن و سينما از حذف تا حضور
زن، جامعه و سياست
پخش پنجم: پيشنه تحقيق و چارچوب نظري تحقيق
پيشنه تحقيق
يكم: پژوهش هاي ايراني
دوّم: پژوهش هاي خارجي 
2-5-2- چارچوب نظري/ مفهومي تحقيق
2-5-3- سؤال ها و فرضيه هاي اصلي تحقيق
 
فصل سوّم : روش تحقيق و تعريف متغيرها
يكم: روش تحقيق
3-1- پژوهش اسنادي
3-2 - مصاحبه 
3-3- تحليل محتوا   
دوّم : تعريف نظري و عملياتي متغيرها   
 
فصل چهارم: بررسي يافته هاي تحقيق   
بخش يكم: تحوّل مشاركت زنان ايراني و شكل گيري سينما
4-1-1-  تحول مشاركت اجتماعي و سياسي زنان در ايران 
4-1-2- سينماي زنان در ايران        
سينما و فمينيسم  درايران
ظهور زنان كارگردان در سينماي ايران     
تابو، محدوديت ها و سانسور  

4-1-3- نگاه زن كارگردان ايراني به موضوعات زنان و فمينيسم       

بخش دوّم : تحليل محتواي فيلم ها 
4-2-1- معرفي فيلم هاي كارگردانان زن  
4-2-2- تجزيه و تحليل فيلم ها
بخش يكم: توصيف يافته ها
بخش دوّم: تحليل يافته ها      
فصل پنجم : جمع بندي و نتيجه گيري  
5-1- چكيده ي مباحث
5-2- پاسخ به سؤال ها و فرضيه هاي تحقيق     
5-3- تنگناهاي تحقيق و پيشنهادها
 فهرست مآخذ
 ضميمه  (دستور العمل كد گذاري مضامين فمينيستي در فيلم هاي زنان سينماگر ايراني)
 

 

دانلود مضامين فمينيستي در فيلم هاي سينماگر زن ايراني

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.