شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي دسته بندي عمران فرمت فايل doc حجم فايل 2106 كيلو بايت تعداد صفحات فايل 118 پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي چكيده رشد جمعيت، توسعه كاربريها و بالا رفتن مالكيـت وسـايل نقليـه در شـهرها، موجـب افـزايش روز افـزون تقاضاي سفر و حجم وسايل عبوري از معابر شهري شده است . مساله زمان سفر در شبكه معابر شهري بـه دليل افزايش تراكم، يكي از مهمترين مسائل كلان شهر هاست. با توجه به اينكه بخش عمده اي از زمان سفرمربوط به زمان تاخير در تقاطعات است، پرداختن به مساله روشهاي كنتـرل تقاطعـات از اهميـت فـوق العاده اي برخوردار است. روشهاي كنترل هوشمند نوين كه رفته رفته بر تنوع وتوانايي آن افزوده مي شود،نتيجه سرمايه گذاري در مطالعه نحوه كنترل تقاطعات چراغدار است. استفاده از منطق فازي به عنوان مبناي كنترل در مسائل مهندسي، از سابقه مناسبي برخوردار است. در اين پايان نامه روشي براي كنترل فازي تقاطعات چراغدار پيشنهاد شده است. جهت ارزيابي الگوريتم پيشنهادي در مقايسه با الگوريتم زمان بندي ثابت در تقاطع ها، يك تقاطع بعنوان مطالعه موردي انتخاب شد و نتايج مدل سازي بوسيله كنترل با روش الگوريتم فازي پيشنهاد شده با نتايج مدل سازي توسط الگوريتم زمان بندي ثابت، مقايسه و مورد بررسي قرار گرفت. براي ارزيابي روشهاي جديد كنترل، نياز به محيطي براي آزمايش اين روشها است. براي انجام اين مطالعه نيز نرم افزار شبيه ساز AIMSUN NG مورد استفاده قرار گرفت. آزمايشهاي گوناگون در محيط شبي هساز نشان ميدهد كه براي حجم هاي مختلف و شرايط متفاوت، اجراي اين الگوريتم مي تواند بهبود قابل توجهي را در ميزان كاهش تاخير تقاطع نسبت به الگوريتم كنترل از پيش زمانبندي شده داشته باشد. فهرست چكيده..............................................................................................................أ فهرست...........................................................................................................ب -1 ادبيات تحقيق................................................................................................ 1 -1-1 تعريف مساله.......................................................................................... 2 -2-1 روش تحقيق.......................................................................................... 3 -2 كاربرد سيستمهاي فازي در كنترل ترافيك.............................................................. 5 -1-2 بررسي مطالعات پيشين در زمينه استفاده از منطق فازي در كنترل ترافيك................. 7 -1-1-2 مطالعه جكيوز، نيتيماكي و پرسولا ......................................................... 7 -2-1-2 مطالعه سازي مورات و ارگان گدزلي اوغلو................................................ 10 -3-1-2 مطالعه چو و تنگ............................................................................ 14 -4-1-2 مطالعه نيتيماكي و پرسولا................................................................. 17 -3 مباني نظري منطق فازي................................................................................. 23 -1-3 مفاهيم اوليه منطق فازي.......................................................................... 24 -2-3 نمايش و تعاريف اوليۀ مجموعههاي فازي....................................................... 26 -3-3 انواع توابع عضويت فازي........................................................................... 28 -4-3 عملگرهاي مجموعههاي فازي..................................................................... 32 -5-3 سيستمهاي فازي................................................................................... 35 -1-5-3 سيستم فازي ممداني........................................................................ 36 -4 تقاطعهاي چراغدار و شبيهسازي آن.................................................................... 41 -1-4 اهميت تقاطعهاي چراغدار در شبكه معابر...................................................... 42 -2-4 تاريخچه نصب چراغهاي راهنمايي در دنيا و ايران ............................................. 43 -3-4 معيارهاي ارزيابي تقاطعات چراغدار.............................................................. 45 -4-4 روشهاي موجود در كنترل تقاطعات چراغدار.................................................... 46 -5-4 شبيهسازي در ترافيك.............................................................................. 47 -1-5-4 تقسيمبندي مدلهاي مختلف شبيهسازي............................................... 48 -2-5-4 ساخت مدلهاي شبيهسازي............................................................... 49 -6-4 معرفي نرمافزار شبيهساز مورد استفاده.......................................................... 50 -2-6-4 تحليل آماري خروجيهاي شبيهسازي.................................................... 53 -5 متدلوژي و روش تحقيق................................................................................. 54 -1-5 متدلوژي حل مساله................................................................................ 55 -2-5 الگوريتم فازي پيشنهادي.......................................................................... 58 -1-2-5 معرفي متغيرهاي ورودي وخروجي........................................................ 58 -2-2-5 روش ساخت توابع عضويت و پايگاه قوانين............................................... 59 -5 -5 نوشتن برنامه كنترلر خارجي..................................................................... 61 -6-5 توسعه الگوريتم پيشنهادي براي ساير تقاطعات................................................. 65 -6 مطالعه موردي.............................................................................................. 66 -1 -6 برداشت شاخصهاي تقاطع مورد مطالعه....................................................... 67 -1-1-6 مشخصات هندسي........................................................................... 68 -2-1-6 مشخصات ترافيكي............................................................................ 69 -3-1-6 مشخصات چراغ راهنمايي.................................................................... 70 -4-1-6 محاسبۀ ميداني زمان تأخير ناشي از وسيلۀ كنترل ترافيك............................. 71 -2-6 اعتباريابي نرمافزار مورد استفاده.................................................................. 73 -3-6 مقايسه الگوريتم فازي پيشنهادي والگوريتم كنترل از پيش زمانبندي شده................ 75 -4-6 بررسي آزمونهاي طراحي شده براي ارزيابي الگوريتم فازي ................................... 76 -1-4-6 بررسي اثر انتخاب مقدار حداقل زمان سبز............................................... 76 -2-4-6 مقايسه در حالت توزيع زماني غير يكسان................................................ 77 -7 نتيجهگيري و پيشنهادات................................................................................. 81 مراجع............................................................................................................ 85

پروژه و تحقيق

پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي دسته بندي عمران فرمت فايل doc حجم فايل 2106 كيلو بايت تعداد صفحات فايل 118 پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي چكيده رشد جمعيت، توسعه كاربريها و بالا رفتن مالكيـت وسـايل نقليـه در شـهرها، موجـب افـزايش روز افـزون تقاضاي سفر و حجم وسايل عبوري از معابر شهري شده است . مساله زمان سفر در شبكه معابر شهري بـه دليل افزايش تراكم، يكي از مهمترين مسائل كلان شهر هاست. با توجه به اينكه بخش عمده اي از زمان سفرمربوط به زمان تاخير در تقاطعات است، پرداختن به مساله روشهاي كنتـرل تقاطعـات از اهميـت فـوق العاده اي برخوردار است. روشهاي كنترل هوشمند نوين كه رفته رفته بر تنوع وتوانايي آن افزوده مي شود،نتيجه سرمايه گذاري در مطالعه نحوه كنترل تقاطعات چراغدار است. استفاده از منطق فازي به عنوان مبناي كنترل در مسائل مهندسي، از سابقه مناسبي برخوردار است. در اين پايان نامه روشي براي كنترل فازي تقاطعات چراغدار پيشنهاد شده است. جهت ارزيابي الگوريتم پيشنهادي در مقايسه با الگوريتم زمان بندي ثابت در تقاطع ها، يك تقاطع بعنوان مطالعه موردي انتخاب شد و نتايج مدل سازي بوسيله كنترل با روش الگوريتم فازي پيشنهاد شده با نتايج مدل سازي توسط الگوريتم زمان بندي ثابت، مقايسه و مورد بررسي قرار گرفت. براي ارزيابي روشهاي جديد كنترل، نياز به محيطي براي آزمايش اين روشها است. براي انجام اين مطالعه نيز نرم افزار شبيه ساز AIMSUN NG مورد استفاده قرار گرفت. آزمايشهاي گوناگون در محيط شبي هساز نشان ميدهد كه براي حجم هاي مختلف و شرايط متفاوت، اجراي اين الگوريتم مي تواند بهبود قابل توجهي را در ميزان كاهش تاخير تقاطع نسبت به الگوريتم كنترل از پيش زمانبندي شده داشته باشد. فهرست چكيده..............................................................................................................أ فهرست...........................................................................................................ب -1 ادبيات تحقيق................................................................................................ 1 -1-1 تعريف مساله.......................................................................................... 2 -2-1 روش تحقيق.......................................................................................... 3 -2 كاربرد سيستمهاي فازي در كنترل ترافيك.............................................................. 5 -1-2 بررسي مطالعات پيشين در زمينه استفاده از منطق فازي در كنترل ترافيك................. 7 -1-1-2 مطالعه جكيوز، نيتيماكي و پرسولا ......................................................... 7 -2-1-2 مطالعه سازي مورات و ارگان گدزلي اوغلو................................................ 10 -3-1-2 مطالعه چو و تنگ............................................................................ 14 -4-1-2 مطالعه نيتيماكي و پرسولا................................................................. 17 -3 مباني نظري منطق فازي................................................................................. 23 -1-3 مفاهيم اوليه منطق فازي.......................................................................... 24 -2-3 نمايش و تعاريف اوليۀ مجموعههاي فازي....................................................... 26 -3-3 انواع توابع عضويت فازي........................................................................... 28 -4-3 عملگرهاي مجموعههاي فازي..................................................................... 32 -5-3 سيستمهاي فازي................................................................................... 35 -1-5-3 سيستم فازي ممداني........................................................................ 36 -4 تقاطعهاي چراغدار و شبيهسازي آن.................................................................... 41 -1-4 اهميت تقاطعهاي چراغدار در شبكه معابر...................................................... 42 -2-4 تاريخچه نصب چراغهاي راهنمايي در دنيا و ايران ............................................. 43 -3-4 معيارهاي ارزيابي تقاطعات چراغدار.............................................................. 45 -4-4 روشهاي موجود در كنترل تقاطعات چراغدار.................................................... 46 -5-4 شبيهسازي در ترافيك.............................................................................. 47 -1-5-4 تقسيمبندي مدلهاي مختلف شبيهسازي............................................... 48 -2-5-4 ساخت مدلهاي شبيهسازي............................................................... 49 -6-4 معرفي نرمافزار شبيهساز مورد استفاده.......................................................... 50 -2-6-4 تحليل آماري خروجيهاي شبيهسازي.................................................... 53 -5 متدلوژي و روش تحقيق................................................................................. 54 -1-5 متدلوژي حل مساله................................................................................ 55 -2-5 الگوريتم فازي پيشنهادي.......................................................................... 58 -1-2-5 معرفي متغيرهاي ورودي وخروجي........................................................ 58 -2-2-5 روش ساخت توابع عضويت و پايگاه قوانين............................................... 59 -5 -5 نوشتن برنامه كنترلر خارجي..................................................................... 61 -6-5 توسعه الگوريتم پيشنهادي براي ساير تقاطعات................................................. 65 -6 مطالعه موردي.............................................................................................. 66 -1 -6 برداشت شاخصهاي تقاطع مورد مطالعه....................................................... 67 -1-1-6 مشخصات هندسي........................................................................... 68 -2-1-6 مشخصات ترافيكي............................................................................ 69 -3-1-6 مشخصات چراغ راهنمايي.................................................................... 70 -4-1-6 محاسبۀ ميداني زمان تأخير ناشي از وسيلۀ كنترل ترافيك............................. 71 -2-6 اعتباريابي نرمافزار مورد استفاده.................................................................. 73 -3-6 مقايسه الگوريتم فازي پيشنهادي والگوريتم كنترل از پيش زمانبندي شده................ 75 -4-6 بررسي آزمونهاي طراحي شده براي ارزيابي الگوريتم فازي ................................... 76 -1-4-6 بررسي اثر انتخاب مقدار حداقل زمان سبز............................................... 76 -2-4-6 مقايسه در حالت توزيع زماني غير يكسان................................................ 77 -7 نتيجهگيري و پيشنهادات................................................................................. 81 مراجع............................................................................................................ 85

۴ بازديد
پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي

پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي

دانلود پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي

پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي
دسته بندي عمران
فرمت فايل doc
حجم فايل 2106 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 118

پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي


چكيده 

رشد جمعيت، توسعه كاربريها و بالا رفتن مالكيـت وسـايل نقليـه در شـهرها، موجـب افـزايش روز افـزون

تقاضاي سفر و حجم وسايل عبوري از معابر شهري شده است . مساله زمان سفر در شبكه معابر شهري بـه

دليل افزايش تراكم، يكي از مهمترين مسائل كلان شهر هاست. با توجه به اينكه بخش عمده اي از زمان

سفرمربوط به زمان تاخير در تقاطعات است، پرداختن به مساله روشهاي كنتـرل تقاطعـات از اهميـت فـوق

العاده اي برخوردار است. روشهاي كنترل هوشمند نوين كه رفته رفته بر تنوع وتوانايي آن افزوده مي شود،نتيجه سرمايه گذاري در مطالعه نحوه كنترل تقاطعات چراغدار است.  

استفاده از منطق فازي به عنوان مبناي كنترل در مسائل مهندسي، از سابقه مناسبي برخوردار است. در اين

پايان نامه روشي براي كنترل فازي  تقاطعات چراغدار پيشنهاد شده است. جهت ارزيابي الگوريتم پيشنهادي

در مقايسه با الگوريتم زمان بندي ثابت در تقاطع ها، يك تقاطع بعنوان مطالعه موردي انتخاب شد و نتايج

مدل سازي بوسيله كنترل با روش الگوريتم فازي پيشنهاد شده با نتايج مدل سازي توسط الگوريتم

زمان بندي ثابت، مقايسه و مورد بررسي قرار گرفت. براي ارزيابي روشهاي جديد كنترل، نياز به محيطي

براي آزمايش اين روشها است. براي انجام اين مطالعه نيز نرم افزار شبيه ساز AIMSUN NG مورد

استفاده قرار گرفت. آزمايشهاي گوناگون در محيط شبي هساز نشان  ميدهد كه براي حجم هاي مختلف و

شرايط متفاوت، اجراي اين الگوريتم مي تواند بهبود قابل توجهي را در ميزان كاهش تاخير تقاطع نسبت به

الگوريتم كنترل از پيش زمانبندي شده داشته باشد.  

فهرست
 چكيده..............................................................................................................أ
 فهرست...........................................................................................................ب
-1 ادبيات تحقيق................................................................................................ 1
-1-1 تعريف مساله.......................................................................................... 2
-2-1 روش تحقيق.......................................................................................... 3
-2 كاربرد سيستمهاي فازي در كنترل ترافيك.............................................................. 5
-1-2 بررسي مطالعات پيشين در زمينه استفاده از منطق فازي در كنترل ترافيك................. 7
-1-1-2 مطالعه جكيوز، نيتيماكي و پرسولا ......................................................... 7
-2-1-2 مطالعه سازي مورات و ارگان گدزلي اوغلو................................................ 10
-3-1-2 مطالعه چو و تنگ............................................................................ 14
-4-1-2 مطالعه نيتيماكي و پرسولا................................................................. 17
-3 مباني نظري منطق فازي................................................................................. 23
-1-3 مفاهيم اوليه منطق فازي.......................................................................... 24
-2-3 نمايش و تعاريف اوليۀ مجموعههاي فازي....................................................... 26
-3-3 انواع توابع عضويت فازي........................................................................... 28
-4-3 عملگرهاي مجموعههاي فازي..................................................................... 32
-5-3 سيستمهاي فازي................................................................................... 35
-1-5-3 سيستم فازي ممداني........................................................................ 36
-4 تقاطعهاي چراغدار و شبيهسازي آن.................................................................... 41
-1-4 اهميت تقاطعهاي چراغدار در شبكه معابر...................................................... 42
-2-4 تاريخچه نصب چراغهاي راهنمايي در دنيا و ايران ............................................. 43
-3-4 معيارهاي ارزيابي تقاطعات چراغدار.............................................................. 45
-4-4 روشهاي موجود در كنترل تقاطعات چراغدار.................................................... 46
-5-4 شبيهسازي در ترافيك.............................................................................. 47
-1-5-4 تقسيمبندي مدلهاي مختلف شبيهسازي............................................... 48
-2-5-4 ساخت مدلهاي شبيهسازي............................................................... 49
-6-4 معرفي نرمافزار شبيهساز مورد استفاده.......................................................... 50
-2-6-4 تحليل آماري خروجيهاي شبيهسازي.................................................... 53
-5 متدلوژي و روش تحقيق................................................................................. 54
-1-5 متدلوژي حل مساله................................................................................ 55
-2-5 الگوريتم فازي پيشنهادي.......................................................................... 58
-1-2-5 معرفي متغيرهاي ورودي وخروجي........................................................ 58
-2-2-5 روش ساخت توابع عضويت و پايگاه قوانين............................................... 59
-5 -5 نوشتن برنامه كنترلر خارجي..................................................................... 61
-6-5 توسعه الگوريتم پيشنهادي براي ساير تقاطعات................................................. 65
-6 مطالعه موردي.............................................................................................. 66
-1 -6 برداشت شاخصهاي تقاطع مورد مطالعه....................................................... 67
-1-1-6 مشخصات هندسي........................................................................... 68
-2-1-6 مشخصات ترافيكي............................................................................ 69
-3-1-6 مشخصات چراغ راهنمايي.................................................................... 70
-4-1-6 محاسبۀ ميداني زمان تأخير ناشي از وسيلۀ كنترل ترافيك............................. 71
-2-6 اعتباريابي نرمافزار مورد استفاده.................................................................. 73
-3-6 مقايسه الگوريتم فازي پيشنهادي والگوريتم كنترل از پيش زمانبندي شده................ 75
-4-6 بررسي آزمونهاي طراحي شده براي ارزيابي الگوريتم فازي ................................... 76
-1-4-6 بررسي اثر انتخاب مقدار حداقل زمان سبز............................................... 76
-2-4-6 مقايسه در حالت توزيع زماني غير يكسان................................................ 77
-7 نتيجهگيري و پيشنهادات................................................................................. 81
مراجع............................................................................................................ 85

دانلود پايان نامه طراحي، تحليل و ارزيابي زمانبندي تقاطع هاي چراغدار با استفاده ار منطق فازي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.