اختلافات بين دستگاههاي اجرايي در نظام اداري ايران
اختلافات بين دستگاههاي اجرايي در نظام اداري ايران |
![]() |
دسته بندي | حقوق |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 56 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 70 |
اختلافات بين دستگاههاي اجرايي در نظام اداري ايران
مقدمه :
اختلافات بين دستگاههاي اجرايي كه در نظام اداري ايران وجود دارد مي تواند از جمله موانع انجام مسئوليت ها به نحو احسن باشد، و اكثر دستگاههاي دولتي با اين معضل مواجه هستند و گريزي از آن نيست. اما با توجه به اين مسأله و اهميت غير قابل انكار آن در روند اجرايي مسئوليت هاي محوله هنوز درباره اين مسأله (چگونگي حل و فصل اختلافات بين دستگاههاي دولتي در ايران) تحقيقات چنداني صورت نگرفته است ، وجود يكي دو مورد قانون و تصويب نامه در ارتباط با حل و فصل اختلاف بين دستگاههاي دولتي ( كه با توجه به ماهيتشان جهت اقامه دعوا عليه يكديگر به محاكم عمومي نمي توانند مراجعه نمايند، زيرا يكي از شرايط اساسي رجوع به مراجع عمومي جهت اقامه دعوي ، داشتن شخصيت حقوقي مستقل براي چنين اقامه كننده دعوي است در حالي كه اين دستگاهها به اعتبار شخصيت حقوقي دولت مي باشند و شخص حقوقي مستقلي به حساب نمي آيند) نيز ناشي از ضرورت اجباري مي باشد كه مسئولان اداري را واداشته كه فقط با اتكا به تجربه كاري و معطوف ساختن توجه شان به مورد يا موارد اختلافي حاصله به وضع مقررات ارائه شده دست يازند بدون اينكه توجهي به ساير مسائل از جمله آشنايي با قوانين و اصول مسلم حقوقي، رعايت اصل سلسله مراتب كانوني و ... كه همه اين موارد مستلزم وجود تخصصي حقوقي است، داشته باشد.
وجود شرايط مطروجه ، و اهميت آن ما را به تحقيق در اين زمينه يعني و چگونگي حل اختلاف بين دستگاههاي دولتي در ايران، واداشت، كه البته سعي شده بيشتر (آنچه هست) بررسي شود تا (آنچه بايد باشد) بيان گردد. و هدف از آن بيشتر بيان صلاحيت ها و نحوه حل و فصل اختلافات پيش بيني شده ، و در صورت امكان ارائه راه حل جهت رفع ابهامات ياد شده ، اشاره به نواقص و معايب طرز نگارش قانون و معضلات تبعي اين امر، بيان ايرادات وارده بر عدم استفاده بهينه از متخصصين در وضع مقررات و وضعيت سامان نيافته ناشي از اين عامل و ارائه پيشنهادات لازم است . لذا سعي شده با روش بررسي كتابخانه اي موضوع به بررسي موضوع تحقيق بپردازيم.
به اميد روزي كه نظام حقوق اداري ايران استحكام لازم را پيدا نموده و اين معضلات و مشكلات به ياري اساتيد و حقوقدانان و مسئولين اين نظام از آن رخت برندد اين تحقيق مشتمل بر يك مقدمه ، دو بخش و پنج فصل و نتيجه گيري مي باشد، كه سعي شده يك تصوير واقعي از شرايط و اوضاع و احوال حاكم بر روند چگونگي حل اختلافات بين دستگاههاي دولتي در ايران ارائه شود. از آنجايي كه در زمينه چگونگي حل و فصل اختلافات حاصله بين دستگاههاي دولتي و موضوعات پيرامون اين مبحث تحقيقات چنداني صورت نپذيرفته است و با توجه به وسع علمي اينجانب راهنماي ناچيز و كاستي ها و خطاهاي آن را به ديده اغماض بنگرند، باشد كه نقطه عطف كوچكي براي تحقيقات بهتر و شايسته تر در اين زمينه براي دانش پژوهان آينده باشد.
سازماندهي تحقيق :
بخش اول اين تحقيق به مباني و كليات و تعاريف و مفاهيم مربوط به چگونگي حل اختلافات بين دستگاههاي دولتي ايران پرداخته تا راهنمايي باشد كه خوانند را به بحث هاي اختصاصي بعدي جهت دهد و ابهامات اصطلاحات و مفاهيم به كار گرفته شده در اين تحقيق را برطرف نمايند.بخش اول شامل 2 فصل است و هر فصل شامل 3 مبحث . فصل اول : كه در زمينه شخصيت حقوقي و بررسي جايگاه دولت در اقسام آن و به تعريف برخي اصطلاحات مورد نياز پرداخته تا خواننده پس از مطالعه شخصيت حقوقي بتواند جايگاه دولت را در اقسام آن شناسايي كرده و يك شناخت اوليه براي او حاصل شود كه در اين فصل 3 مبحث مورد بررسي قرار گرفته.
فصل دوم : در اين فصل پس از شناسايي شخصيت حقوقي به طور كلي ، به بررسي شخصيت حقوقي دولت به عنوان بزرگترين شخصيت حقوقي در حقوق عمومي پرداخته شده كه طي 3 مبحث مورد بررسي قرار گرفته كه در آن شخصيت حقوقي دولت ، چگونگي آن و مزاياي مترتب بر شخصيت حقوقي دولت مورد بررسي قرار گرفته و همين طور مطالبي در جهت قدرت تميز بين دستگاههاي دولتي از غير دولتي و شناخت اقسام دستگاههاي دولتي كه شخصيت حقوقي دولت و سازمان ها را مورد بررسي قرار داده ايم .
بخش دوم : اين بخش شامل 3 فصل است و هر فصل شامل 3 مبحث
كه در آن به راهكارهاي قانوني و عملي حل اختلاف بين دستگاههاي دولتي پرداخته شده است. كه فصل اول به مسأله چگونگي حدوث اختلاف بين دستگاههاي دولتي پرداخته و فصل دوم آن شامل مباني حقوقي و قانوني صلاحيت هيأت وزيران در حل و فصل اختلافات بين دستگاههاي دولتي پرداخته كه در 3 مبحث ارائه شده و در مبحث سوم به متون تصويب نامه هايي كه با توجه به مباني ياد شده وضع شده اند و علت لغو و ابطال تعدادي از آنها و عدم كارايي در روند عملي حل اختلاف بين دستگاههاي دولتي در حد وسع نگارنده و منابع موجود آمده است.