مقاله نقش اوليا در تربيت فرزندان
مقاله نقش اوليا در تربيت فرزندان |
![]() |
دسته بندي | پژوهش |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 17 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 26 |
مقدمه................................... 1
شباهت و تفاوت بين نقش اولياء و معلمان .. 2
خانواده و تربيت فرزند................... 3
پدر و مادر بايد به استعداد و توانايي فرزند در فراگيري دروس توجه كنند.......................... 4
پدر و مادر بايد براي تعليم فرزندان خود طرح و برنامه داشته باشند............................. 5
توجه پدر و مادر به نيازهاي رواني فرزندان خود 6
روابط افراد خانواده با يكديگر........... 7
ارتباط والدين با مدرسه.................. 8
ارتباط نزديك والدين با فرزند............ 10
تشويق و تنبيه فرزندان .................. 11
استفاده از روش اغماض در تربيت فرزند..... 12
آموزش فرهنگ كار كردن به فرزندان......... 13
سهيم كردن فرزندان در امور خانه.......... 14
آموزش فرهنگ مطالعه به فرزندان........... 15
منابع و مآخذ 17
=============
قسمتهايي از متن:
چكيـده
فرد در خانواده متولد مي شود و والدين يا ديگر اعضاي خانواده از او مواظبت مي كنند . خانواده بر شكل گيري شخصيت فرد به عنوان عضوي از اجتماع ، موجودي متفكر و داراي شناخت تأثير زيادي دارد . نوع رفتار والدين در اعمال ، انديشه ها و احساسات فرزندان تأثيرات عمده أي دارد . اگر فرد در خانواده أي رشد پيدا كند كه به مسائل تربيتي و روانشناسي آگاهي داشته باشند بدون شك بسياري از نيازهاي رواني و عاطفي فرزند در حين رشد جسماني او برآورده شده و چنين فردي در آينده در زندگي اجتماعي خود راحت تر و خيلي بهتر مي تواند با ديگران ارتباط خوبي بر قرار كند. ...
...
ارتباط والدين با مدرسه
خانه و مدرسه در انجام وظايف تربيتي مكمل يكديگرند . خانه مدرسه اول فرزند و مدرسه خانه دوم او است و اگر اين دو نهاد روش ها و برنامه هاي هماهنگي نداشته باشند در روند رشد كودك اختلال به وجود مي آيد .
مهمترين وظايف پدران و مادران در جهت ايجاد هماهنگي بين خانه و مدرسه عبارتند از :
1 ـ به معلم فرزند خود با ديد احترام نگاه كنند و اگر از كار او انتقاد دارند دور از حضور فرزند با معلم و مدرسه آن را مطرح كنند .
2 ـ بطور دائم در جريان اهداف و برنامه هاي آموزشي و تربيتي مدرسه قرار گيرند . حداقل هر ماه يكبار وضعيت رفتاري و اخلاقي فرزند خود را از معلم و مدرسه جويا شوند .
3 ـ براي شركت در جلسات انجمن اولياء و مربيان و يا كلاس هاي آموزش خانواده بطور جدي اوقاتي را در زندگي خود در نظر بگيرند.
4 ـ درباره برنامه هاي آموزشي و تربيتي فرزند خود با توجه به مقطع تحصيلي او معلومات لازم را كسب كنند .