بررسي رابطه بين هوش هيجاني و هوش معنوي با شخصيت دانشجويان پيام نور شيراز
بررسي رابطه بين هوش هيجاني و هوش معنوي با شخصيت دانشجويان پيام نور شيراز |
![]() |
دسته بندي | روانشناسي و علوم تربيتي |
فرمت فايل | docx |
حجم فايل | 358 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 73 |
چكيده:
مقدمه : امروزه در بين متخصصان علوم رفتاري ما شاهد علاقه فزاينده اي نسبت به موضوعات معنوي و ارتباط آن با ساير مولفه هاي روان شناختي مي باشيم. هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني و هوش معنوي با شخصيت دانشجويان بوده است.
روش كار: جامعه آماري شامل 100 نفر از دانشجويان دانشگاه پيام نور شيراز مي باشد كه به صورت خوشه اي تصادفي برگزيده شده اند و ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملي شخصيت، پرسشنامه هوش معنوي و پرسشنامه هوش هيجاني بار-آن (EQ-i) بود و براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSS 19 استفاده شد.
نتايج : نتايج حاصل نشان داد كه ميان مهارت هاي درون فردي (از متغيرهاي هوش هيجاني) با برون گردي (از متغيرهاي شخصيت)، خلق عمومي (از متغيرهاي هوش هيجاني) با پايداري هيجاني (از متغيرهاي شخصيت) در سطح P<0.05 رابطه مثبت و معناداري وجود دارد همچنين بين تفكر انتقادي (از متغيرهاي هوش معنوي) با برون گردي(از متغيرهاي شخصيت) و آگاهي (از متغيرهاي هوش معنوي) با گشودگي به تجربه (از متغيرهاي شخصيت) در سطح P<0.05 رابطه معنادار و مثبتي وجود دارد.
نتيجه گيري : ميان برخي از مولفه هاي هوش هيجاني و هوش معنوي و برخي از ويژگي هاي شخصيت رابطه چندگانه مثبت و معناداري وجود دارد.
كليد واژه ها : هوش هيجاني، هوش معنوي، شخصيت دانشجويان.
چكيده:
مقدمه : امروزه در بين متخصصان علوم رفتاري ما شاهد علاقه فزاينده اي نسبت به موضوعات معنوي و ارتباط آن با ساير مولفه هاي روان شناختي مي باشيم. هدف از پژوهش حاضر بررسي رابطه هوش هيجاني و هوش معنوي با شخصيت دانشجويان بوده است.
روش كار: جامعه آماري شامل 100 نفر از دانشجويان دانشگاه پيام نور شيراز مي باشد كه به صورت خوشه اي تصادفي برگزيده شده اند و ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملي شخصيت، پرسشنامه هوش معنوي و پرسشنامه هوش هيجاني بار-آن (EQ-i) بود و براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزار SPSS 199 استفاده شد.
نتايج : نتايج حاصل نشان داد كه ميان مهارت هاي درون فردي (از متغيرهاي هوش هيجاني) با برون گردي (از متغيرهاي شخصيت)، خلق عمومي (از متغيرهاي هوش هيجاني) با پايداري هيجاني (از متغيرهاي شخصيت) در سطح P<0.055 رابطه مثبت و معناداري وجود دارد همچنين بين تفكر انتقادي (از متغيرهاي هوش معنوي) با برون گردي(از متغيرهاي شخصيت) و آگاهي (از متغيرهاي هوش معنوي) با گشودگي به تجربه (از متغيرهاي شخصيت) در سطح P<0.05 رابطه معنادار و مثبتي وجود دارد.
نتيجه گيري : ميان برخي از مولفه هاي هوش هيجاني و هوش معنوي و برخي از ويژگي هاي شخصيت رابطه چندگانه مثبت و معناداري وجود دارد.
كليد واژه ها : هوش هيجاني، هوش معنوي، شخصيت دانشجويان.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چكيده ............................................................................................................................................................1
فصل اول: كليات تحقيق ............................................................................................................................2
1-1 مقدمه : .................................................................................................................................................3
2-1 بيان مسئله : ........................................................................................................................................4
3-1 اهميت و ضرورت تحقيق : ...............................................................................................................7
4- 1 اهداف تحقيق : .................................................................................................................................8
4-1-1 هدف كلي : ....................................................................................................................................8
4-2-1 اهداف فرعي : ...............................................................................................................................8
5-1 سؤالات تحقيق : ...............................................................................................................................8
6-1 فرضيهها : ...........................................................................................................................................8
6-1-1 فرضيه اصلي : ...............................................................................................................................9
6-2-1 فرضيه فرعي : ...............................................................................................................................9
7-1 متغيرهاي تحقيق : ...........................................................................................................................9
8-1 تعاريف نظري : ...................................................................................................................................9
9-1 تعاريف عملياتي : ..............................................................................................................................10
فصل دوم: پيشينه و ادبيات تحقيق .......................................................................................................11
1-2 تعريف هوش : ..................................................................................................................................12
2-2 مفهوم معنويت : ..............................................................................................................................13
1-2-2 هوش معنوي و مؤلفه هاي آن : .............................................................................................13
1-3-2 تاريخچة هوش هيجاني : .........................................................................................................15
2-3-2 تعريف و پيشينه هوش هيجاني : ..........................................................................................15
3-3-2 تعريف هوش و انواع آن از نظر گاردنر: .................................................................................17
4-3-2 هوش هيجان و مؤلفه هاي آن :..........................................................................................18
فصل سوم: روش تحقيق : ............................................................................................................24
1-3 روش تحقيق : .....................................................................................................................25
2-3 گردآوري اطلاعات : ...............................................................................................................25
1-2-3 پرسشنامه هوش هيجاني بار- آن (EQ-i) : ........................................................................25
1-1-2-3 پايايي آزمون از طريق محاسبه آلفاي كرونباخ : ...........................................................25
2-1-2-3 روايي : ..........................................................................................................25
3-1-2-3 روش اجراء نمره گذاري (EQ-i) : ...................................................................................26
2-2-3 پرسشنامه پنچ عاملي شخصي (BFI): ................................................................................30
3-2-3 ابزار ديگر پژوهش شامل پرسشنامه هوش معنوي است: ...............................................31
1-3-2-3 روايي و پايايي ابزار گردآوري داده ها : .........................................................................31
3-3 جامعه و نمونه آماري پژوهش : ..............................................................................................32
فصل چهارم: نتايج ...................................................................................................................33
1-4 نتايج تحقيق : ..................................................................................................................34
فصل پنجم : بحث و نتيجه گيري .................................................................................................44
1-5 بحث و نتيجه گيري : .........................................................................................................45
2-5 پيشنهادات : ...................................................................................................................49
منابع : ................................................................................................................................50