بررسي ميزان رضايت مندي دانشجويان دختر از برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسي مشهد
پايان نامه بررسي ميزان رضايت مندي دانشجويان دختر از برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسي مشهد در 43 صفحه ورد قابل ويرايش |
![]() |
دسته بندي | علوم انساني |
فرمت فايل | doc |
حجم فايل | 112 كيلو بايت |
تعداد صفحات فايل | 43 |
پايان نامه بررسي ميزان رضايت مندي دانشجويان دختر از برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسي مشهد در 43 صفحه ورد قابل ويرايش
1-1مقدمه
سلامتي جسماني و داشتن وضعيت بدني مطلوب در زندگي بشر از اهميت خاصي برخوردار است و مي تواند به ساير ابعاد زندگي انسان اثر گذارد.
دانشجويان ما نسل فرداي جامعه هستند بنابراين بايد زمينه اي براي بهبود گسترش خلاقيت آنها فراهم كرد.
ازطرفي با توجه به نهش مهم زنان در صحنه هاي خانوادگي و اجتماعي داشتن سلامت كامل آنان از اهميت ويژه اي برخوردار است.
مسابقات ورزشي زمينه اي براي بروز استعدادهاي بالقوه، پركردن اوقات فراغت و به وجود آوردن ساعاتي خوش براي دانشجويان است.
بنابراين اگر مسئولين برگزاري مسابقات شرايطي را فراهم كنند كه اين مسابقات هرچه باشكوهتر برگزار گردد افراد به طور گسترده تري در صحنه مسابقات ظاهر مي شوند.
در اين پژوهش ميزان رضايتمندي دختران دانشجو از برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسي را ارزيابي كرديم تا نقاط ضعف و قوت برگزاري مسابقات را مورد بررسي قرار دهيم و در آينده برنامه ريزي بهتري ارائه نمائيم.
2-1 بيان مساله
در سالهاي گذشته تلاشهاي زيادي در جهت توسعه ورزش بانوان صورت گرفته است يكي از راههاي علاقمند كردن دختران دانشجو به فعاليتهاي جسماني برگزاري مسابقات ورزشي در سطح خوابگاهها مي باشد.
در اين مطالعه محقق جهت تشخيص ميزان رضايتمندي دانشجويان دختر دانشگاه فردوسي از برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها به توزيع فرم ارزشيابي بين شركت كنندگان و تماشاچيان پرداخت.
3-1 اهميت و ضرورت تحقيق
با توجه به زندگي امروز كه بي تحركي بصورت شيوه زندگي در آمده و انجام فعاليتها محدود گرديده مسئولين براي پيشگيري از عدم فعاليت جوانان بخصوص دختران بايستي برنامه هايي پويا در نظر بگيرند.
زيرا مطالعات نشان مي دهد آمادگي جسماني دختران از نرم استاندارد كمتر است درنتيجه بايد زمينه اي براي فعاليت و تحرك اين قشر آسيب پذير فراهم كرد. هرساله مسابقات خوابگاهها به منظور ايجاد انگيزه براي روي آوردن دختران دانشجو به فعاليت هاي ورزشي در سطح دانشگاه فردوسي برگزار مي گردد. اين تحقيق نشان مي دهد كه مسئولين ما تا چه اندازه توانسته اند با تبليغات و ... دانشجويان دختر را به رقابتي سالم در عرصه ورزش سوق دهند.
4-1 اهداف پژوهش
1-4-1 هدف كلي
ميزان رضايتمندي دانشجويان دختر از برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها در دانشگاه فردوسي مشهد.
2-4-1 اهداف ويژه
1. براي نظم و هماهنگي در اجراي مسابقات
2. بررسي زمان مسابقات
3. بررسي مكان مسابقات
4. بررسي تبليغات مسابقات
5. بررسي ميزان همكاري برگزاركنندگان مسابقات
6. بررسي ميزان جذابيت مسابقات
7. بررسي ميزان رضايتمندي از داوري مسابقات
8. بررسي نحوه برخورد برگزاركنندگان
9. بررسي تنوع رشته هاي ورزشي مسابقات
10. بررسي استقبال از مسابقات
11. بررسي كيفيت اجراي مسابقات نسبت به سالهاي قبل
12. بررسي سطح مسابقات
5-1 فرضيات تحقيق
1. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از نظم و هماهنگي در اجراي مسابقات راضي نيستند.
2. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از زمان مسابقات راضي نيستند.
3. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از مكان مسابقات راضي نيستند.
4. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از تبليغات مسابقات راضي نيستند.
5. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان همكاري برگزاركنندگان مسابقات راضي نيستند.
6. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان جذابيت مسابقات راضي نيستند.
7. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان رضايتمندي از داوري مسابقات راضي نيستند.
8. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از نحوه برخورد برگزاركنندگان راضي نيستند.
9. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از تنوع رشته هاي ورزشي مسابقات راضي نيستند.
10. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان استقبال مسابقات راضي نيستند.
11. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از كيفيت اجراي مسابقات نسبت به سالهاي قبل راضي نيستند.
12. دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از از سطح برگزاري مسابقات در مجموع راضي نيستند.
6-1 سوال پژوهشي
1. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از نظم و هماهنگي در اجراي مسابقات راضي هستند؟
2. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از زمان برگزاري مسابقات راضي هستند؟
3. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از مكان برگزاري مسابقات راضي هستند؟
4. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از تبليغات مسابقات راضي هستند؟
5. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان همكاري برگزاركنندگان مسابقات راضي هستند؟
6. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان جذابيت مسابقات راضي هستند؟
7. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان رضايتمندي از داوري مسابقات راضي هستند؟
8. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از نحوه برخورد برگزار كنندگان مسابقات راضي هستند؟
9. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از تنوع رشته هاي ورزشي مسابقات راضي هستند؟
10. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از ميزان استقبال از مسابقات راضي هستند؟
11. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از كيفيت اجراي مسابقات نسبت به سالهاي قبل راضي هستند؟
12. آيا دانشجويان دختر خوابگاهي دانشگاه فردوسي مشهد از سطح برگزاري مسابقات در مجموع راضي هستند؟
7-1 محدوديت هاي تحقيق
1-7-1 قابل كنترل
سن 18-25
جنس آزمودنيها به دختران محدود شده بود
مكان برگزاري مسابقات
زمان برگزاري مسابقات
2-7-1 خارج از كنترل
قد
وزن
سابقه ورزشي
شركت افراد ورزشكار به صورت داوطلبي
عوامل رواني و انگيزشها
تغذيه
8-1 واژه ها و اصطلاحات تحقيق
رضايت: احساس خوشحالي و خوشنودي انجام كار
هفته خوابگاه: در تقويم دانشگاه فردوسي هفته اي براي توسعه مهارتهاي اجتماعي و جسمي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد از 24/2 تا 30/2 درنظر گرفته شده است.
-3 مقدمه
پژوهش و كنجكاوي از تمايلات فطري انسانهاست و ميل به شناخت ارضاء اين حس موجب دست يافتن به محصولات زيادي شده است. مهمترين بخش يك پژوهش، انتخاب شيوه و روش درست تحقيق و ابزار و روشهاي آماري مناسب است كه اين امر با توجه به موضوع تحقيق و اهداف تحقيق و امكانات اجرايي كه در اختيار محقق قرار مي گيرد وارد صورت مي گيرد. خصوصيات فردي تك تك آزمودنيها قبل از اجراي پژوهش و همچنين نتايج بدست آمده توسط آنها در آزمون ها به صورت نمرات خام جمع آوري شده و پس از تنظيم، تجزيه و تحليل داده ها و آزمون فرضيه ها صورت گرفته است و محقق سعي دارد آنچه هست را بدون هيچ دخالت يا استنتاج ذهني گزارش نمايد.
در زمينه رضايتمندي از برگزاري هفته خوابگاهها ابهامات زيادي وجود دارد. تحقيق حاضر نيز جهت روشن شدن پاره اي از ابهامات است.
در اين فصل به طور كلي روش تحقيق، جامعه آماري، روش تهيه پرسشنامه، روش جمع آوري اطلاعات و روش آماري مورد استفاده جهت تجزيه و تحليل داده ها به صورت مبسوط توضيح داده شده است.
2-3 روش تحقيق
تحقيق حاضر از نوع تحقيق توصيفي – ميداني با بهره گيري از تكنيك مطالعه گذشته نگر مي باشد.
3-3 جامعه آماري
اين تحقيق متشكل از كليه دانشجويان دفتر دانشگاه فردوسي مشهد كه به عنوان تماشاچي و يا شركت كننده در مسابقات (هفته خوابگاهها شركت كردند) كه در زمان اجراي طرح در مسابقات حضور داشتند.
4-3 جمعيت نمونه «نمونه آماري»
جمعيت نمونه از 80 دانشجوي دختر دانشگاه فردوسي مشهد با ميانگين سني (25-18 سال) تشكيل شد.
5-3 متغيرهاي تحقيق
متغير مستقل: برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها
1-5-3 متغير وابسته:
ميزان رضايتمندي دانشجويان دفتر دانشگاه فردوسي مشهد
2-5-3 متغير مداخله گر:
سن، رشته تحصيلي، مسابقه ورزشي، عنوان ورزشكار يا تماشاچي.
6-3 مطالعه مقدماتي
جمع آوري اطلاعات پژوهش حاضر از طريق پرسشنامه اي كه در يك صفحه طرح ريزي شده بود صورت گرفت به منظور رفع نقايص پرسشنامه مذكور ابتدا به استاد مربوطه جناب آقاي دكتر مهدي طالب پور ارائه گردند و اصلاحات لازم انجام گرفت.
1-5 مقدمه:
اين تحقيق به بررسي كارائي و نحوه اجراي مسابقات از ديدگاه دانشجويان دختر دانشگاه فردوسي مشهد نموده است. اين فصل به تجزيه و تحليل نتايج اين تحقيق مي پردازد.
در اين فصل ابتدا اقدام به بحث و توصيف نتايج حاصل از تحقيق و تفكيك هر پرسش و فرضيه مي پردازد و پس از آن به محدوديت هاي تحقيق، پيشنهادات ارائه ارائه مي گردد.
2-5 بحث و نتيجه گيري
توسعه مسابقات خوابگاهي به منظور سلامتي و نشاط و شادابي دانشجويان دختر امري ضروري است بنابراين لازم است هر مدير در محدوده مديريتي خود به تجزيه و تحليل برگزاري مسابقات پرداخته و از اين طريق به مشكلات و نارسايي هاي موجود پي برده و با ارائه پيشنهاداتي مسئولين برگزاري مسابقات را مطلع نموده تا با در اختيار گذاشتن امكانات، پرسنل و بودجه كافي در جهت برگزاري بهتر اين مسابقات گامي فراتر برداشته شود.
در فصل چهارم مشاهده شد كه ازدمودنيها از 15 رشته از دانشكده هاي مختلف در مسابقات هفته خوابگاهها شركت كردند همانگونه كه در بخش دوم فرم ارزشيابي (پرسشنامه) مشاهده شد 65 درصد از دانشجويان اظهار داشتند كه نظم و هماهنگي در اجراي مسابقات در حد خوب بوده است وحدود 40 درصد از دانشجويان اعلام نموده اند كه زمان برگزاري مسابقات در حد مطلوب بوده و 5 درصد آنها زمان برگزاري مسابقات را ضعيف اعلام كرده اند و 25/52 درصد از آزمودنيها مكان برگزاري مسابقات را خوب و 25 درصد آن را متوسط ارزيابي كردند وهمچنين 75/68 درصد از دانشجويان تبليغات مسابقات را در حد مطلوب و 25/62 درصد از شركت كنندگان تبليغات را در حد بسيار خوب اعلام نموده اند و آزمودنيها نيزميزان همكاري برگزاركنندگان مسابقات را 25/51 درصد خوب و 75/33 درصد آن را بسيار خوب ارزيابي كردند. و شركت كنندگان ميزان جذابيت مسابقات 75/63 درصد در حد خوب و 5درصد نيز آن را ضعيف اعلام نموده اند و همچنين 5/47 درصد از آزمودنيها داوري مسابقات را خوب و 5/37 درصد بسيار خوب و 15درصد متوسط ارزيابي كرده اند و نحوه برخورد برگزار كنندگان در مسابقات را 5/62 درصد در حد خوب اعلام كردند.
و آزمودنيها تنوع رشته هاي ورزشي مسابقات را 5/72 درصد خوب ارزيابي كردند.
ميزان استقبال از مسابقات از نظر شركت كننگان 5/42 درصد خوب و 30 درصد متوسط و 5 درصد ضعيف اعلام نموده اند و 5 درصد درحد ضعيف ارزيابي كردند.
شركت كنندگان در مجموع سطح برگزاري مسابقات را 75 درصد خوب و 20 درصد بسيار خوب ارزيابي كردند و در كل ميزان رضايتمندي از برگزاري مسابقات هفته خوابگاهها در دانشجويان دختر دانشگاه فردوسي مشهد 04/46 درصد خوب، 75/23 درصد بسيار خوب، 06/19 درصد متوسط، 08/2 درصد ضعيف اعلام گرديد.
لذا با توجه به نتايج فوق مي توان اظهار كرد كه مسابقات هفته خوابگاهها از لحاظ اجرايي در حد مطلوب مي باشد.
به طوريكه گزينه ضعيف در هيچ سوالي از 5درصد تجاوز نكرده و حداكثر درصد را در همه سوالات گزينه خوب به خود اختصاص داد
فهرست مطالب
فصل اول- طرح تحقيق.. 1
1-1 مقدمه. 2
2-1 بيان مساله. 2
3-1 اهميت و ضرورت تحقيق.. 3
4-1 اهداف پژوهش... 3
1-4-1 هدف كلي.. 3
2-4-1 اهداف ويژه 3
5-1 فرضيات تحقيق.. 4
6-1 سوال پژوهشي.. 5
7-1 محدوديت هاي تحقيق.. 7
1-7-1 قابل كنترل. 7
2-7-1 خارج از كنترل. 7
8-1 واژه ها و اصطلاحات تحقيق.. 7
فصل 2- پيشينه تحقيق.. 9
1-2 مقدمه: 10
2-2 پيشينه تحقيق.. 10
فصل 3- روش تحقيق.. 12
1-3 مقدمه. 13
2-3 روش تحقيق.. 13
3-3 جامعه آماري.. 14
4-3 جمعيت نمونه «نمونه آماري» 14
5-3 متغيرهاي تحقيق.. 14
1-5-3 متغير وابسته: 14
2-5-3 متغير مداخله گر: 14
6-3 مطالعه مقدماتي.. 14
فصل چهارم- تجزيه و تحليل آماري.. 15
1-4 مقدمه. 16
2-4 مشخصات آزمودنيها 16
3-4 توصيف سوالهاي اختصاصي پرسشنامه. 19
1-4-4 آزمون فرضيه اول. 24
2-4-4 آزمون فرضيه دوم. 25
3-4-4 آزمون فرضيه سوم. 25
4-4-4 آزمون فرضيه 4. 26
5-4-4 آزمون فرضيه 5. 26
6-4-4 آزمون فرضيه 6. 27
7-4-4 آزمون فرضيه 7. 27
8-4-4 آزمون فرضيه 8. 28
9-4-4 آزمون فرضيه نهم. 28
10-4-4 آزمون فرضيه دهم. 29
11-4-4 آزمون فرضيه يازدهم. 29
12-4-4 آزمون فرضيه دوازدهم. 30
فصل 5- تجزيه و تحليل نتايج تحقيق.. 31
1-5 مقدمه: 32
2-5 بحث و نتيجه گيري.. 32
3-5 محدوديتهاي پژوهش... 34
4-5 پيشنهادات... 34
5-5 خلاصه تحقيق.. 35
منابع و مآخذ. 37