شنبه ۲۰ اردیبهشت ۰۴

پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي دسته بندي عمران فرمت فايل doc حجم فايل 7887 كيلو بايت تعداد صفحات فايل 239 پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي چكيده بيشتر برخوردهاي ١ رخ داده شده در تقاطع ها مربوط به حركت هاي گردش به چپ وسايل نقليه مي باشد. بنابراين مهندسين حمل و نقل براي حل اين مشكل و كاهش برخوردها و در نتيجه بهبود ايمني در طول راه هاي شرياني از مديريت دسترسي ها به عنوان ابزاري موثر، جهت بهبود مشخصات ايمني سيستم راه ها استفاده مي كنند. استفاده از ميانه ها جهت جداسازي و تفكيك حركت ها يكي از تكنيك هاي مديريت دسترسي راه ها مي باشند. به عنوان مثال بجاي حركت گردش به چپ مستقيم مي توان از حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان كه از ايمني بالاتر برخوردار است ، استفاده نمود. مقدمه تصادفات ترافيكي يكي از نگراني هاي مهم جامعه امروز است كه از حدود يك قرن پيش با توليد اولين وسايله نقليه آغاز شده است . با وجود اين نگراني ، به دليل هزينه هاي هنگفت اجتماعي و اقتصادي جهت رفع اين مسئله ، مشكلات ايمني ترافيك به طور پيوسته در حال افزايش است . جهت تشخيص مشكلات ايمني ترافيك و كاهش اين مشكلات ، مهندسين حمل و نقل و مديران بزرگراه ها به صورت جدي تلاش مي كنند تا داده هاي لازم براي رسيدن به ايمني لازم را جمع آوري كنند. مسئله ايمني در حمل و نقل ، مسئله مهم و گسترده اي بحساب مي - آيد. برخوردهاي ترافيكي در تقاطع ها يكي از گزينه هاي تشخيص ايمني در يك موقعيت است كه اغلب باعث روي دادن تصادفات مي شود. اين برخوردها در مناطقي كه تقاطع ها به يكديگر نزديكتر مي باشند به دليل اينكه مانورهاي حركتي از سوي رانندگان در يك دوره زماني كمتر، بيشتر انجام مي شود، افزايش مي يابد. تحقيقات متعددي در خصوص استفاده از احتمال برخوردهاي ترافيكي براي پيش بيني تعداد تصادفات در تقاطع ها، تعاريف و كاربردهاي برخوردهاي ترافيك و روش هاي پالايش داده هاي جمع آوري شده با اين روش ، انجام شده است . نصب ميانه هاي غيرقابل عبور پيشنهاد مي شود كه به جاي انجام گردش به چپ مستقيم از راه اصلي و يا راه اختصاصي (فرعي ) از حركت هاي دوربرگردان استفاده شود. نصب ميانه هاي غير قابل عبور در تقاطع هاي چهارراهي باعث مي شود كه تعداد نقاط برخورد به ٤ برخورد و در تقاطع هاي سه راهي به ٢ برخورد، كاهش يابد. اين موضوع در شكل (٢-٧) نمايش داده شده است . اين تكنيك باعث مي شود كه در محل تقاطع ها و در مسير راه اختصاصي فقط امكان گردش به راست وجود داشته باشد بنابراين تعداد برخوردها به دو برخورد (گردش به راست ورودي و خروجي از راه اختصاص ) كاهش يافته و طبيعتاً ايمني مسير مورد نظر بهبود پيدا خواهد كرد. در اين حالت به دليل ممنوعيت انجام گردش به چپ ها به داخل و خارج مسيرها اين نوع حركت ها به محل تقاطع ها يا ميانه هاي پايين تر، انتقال داده مي شوند[٢٣]. فهرست مطالب عنوان مطالب شماره صفحه چكيده 1 مقدمه 2 فصل اول -1 تعريف مسأله 5 -1 تعريف كلي مسأله 5 -1 -2 نياز به مطالعه در مورد مسأله 6 -1 -3 اثرات مهم مطالعه بر مسأله از نظر بهبود آن 8 -1 -4 اهداف و فرضيات 6 -1 -5 دامنه اثر مسأله در جامعه علمي و اجتماع 11 -1 -6 محدوديت ها و چهار چوب پروژه 11 -1 فصل دوم -2 كاوش در متون 14 -1 مقدمه 14 -2 و 2 - بررسي مقالات 14 -2 -1-2 بررسي مقالات با موضوع "برخوردهاي ترافيكي" 14 -2 و (DLT) -2 برسي مقالات در خصوص مقايسه برخوردها در حالت گردش به چپ مستقيم -2 -2 16 (RTUT) گردش به راست بعلاوه دوربرگردان -3 بررسي مقالات با عنوان "شدت برخوردها و طبقه بندي برخوردها" 18 -2 -2 -4 بررسي مقالات با موضوع "رفتار ميانهها در كاهش برخوردها" 22 -2 -2 -3 بررسي پاياننامهها و پروژهها 28 -2 -1-3 بررسي پاياننامهها با موضوع "پيشبيني برخوردهاي ترافيك در تقاطع بدون چراغ -2 راهنمايي" 28 -2-3 بررسي پاياننامهها با موضوع "ايمني مانور گردش به راست بعلاوه دوربرگردان" 33 -2 -3-3 بررسي پاياننامهها با موضوع" ارزيابي اثر عملكردي حركت دوربرگردانها" 34 -2 -4 بررسي پاياننامهها با عنوان "طراحي مدل جهت تعيين ارتباط بين ميزان تصادفات و احتمال -3 -2 برخورد ترافيكي در شبكه خيابانهاي شهري 37 -4 بررسي كتابها 37 -2 -1 بررسي كتاب "طرح هندسي راهها و خيابانها" 37 -4 -2 -2 بررسي كتاب "طراحي تقاطعهاي همسطح شهري" (نشريه 145 سازمان برنامه و بودجه) 41 -4 -2 ز 47 "HCM -3 بررسي كتاب " 2000 -4 -2 -5 بررسي كتاب "آييننامه طراحي راههاي شهري" 48 -4 -2 -5 بررسي كنفرانسها 51 -2 -1 بررسي هفتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران 51 -5 -2 -2 بررسي هشتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران 54 -5 -2 -3 بررسي دومين سمينار ساخت و ساز در پايتخت 57 -5 -2 -4 بررسي اولين كنفرانس بينالمللي حوادث رانندگي و جادهاي 57 -5 -2 -5 مطالعه سومين كنفرانس بينالمللي بررسي تقاطعهاي بدون چراغ ترافيكي 61 -5 -2 -6 سوالات مطرح شده و يافتهها تا زمان حاضر 63 -2 فصل سوم -3 روش تحقيق 65 -1 روش به كار گرفته شده و دلايل آن 67 -3 -1 برخوردهاي ترافيكي 67 -1 -3 -2 منشأ برخوردها در حركتهاي گردش به چپ 67 -1 -3 -3 شناسايي برخورد 70 -1 -3 -2 دستورالعمل جمعآوري اطلاعات و روشهاي به كار رفته 70 -3 ح -1 انواع برخوردها 70 -2 -3 -1-1 برخوردهاي تعريف شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 71 -2 -3 -2-1 برخوردهاي تعريف شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 72 -2 -3 -2 بازنگري دادههاي برخوردهاي ثبت شده 74 -2 -3 -3 محاسبه نرخ برخوردها 75 -2 -3 -4 ساخت مدل 76 -2 -3 -3 تعاريف، اختصارات و نشانههاي رياضي 77 -3 -1 تعاريف 74 -3 -3 -1-1 تقاطعهاي بدون چراغ 74 -3 -3 -2-1 برخوردهاي ترافيكي 74 -3 -3 -3-1 علل پيدايش تكنيكهاي برخوردها 74 -3 -3 -4-1 معيارهاي پيشنهادي كه براي تعيين شدت احتمال برخوردها استفاده مي شوند 77 -3 -3 -5-1 حل مشكلات گردش به چپ 78 -3 -3 -6-1 طبقهبندي ميانهها 82 -3 -3 -7-1 مديريت دسترسي 86 -3 -3 ط -8-1 تكنيكهاي مديريت دسترسي 88 -3 -3 -9-1 عرض ميانه و راه 92 -3 -3 -10-1 انواع برخوردهاي رخ داده شده در تقاطعها 93 -3 -3 -11-1 مسير اصلي در تقاطع 106 -3 -3 -2 اختصارات 110 -3 -3 -3 نشانههاي رياضي 114 -3 -3 -4 برنامههاي كامپيوتري استفاده شده 115 -3 115 SPSS -1 نرم افزار -4 -3 115 SYNCHRO -2 نرمافزار شبيهسازي -4 -3 116 C++ -3 برنامه كامپيوتري -4 -3 فصل چهارم -4 جمع آوري اطلاعات 118 -1 مقدمه 118 -4 -2 انتخاب موقعيتهاي مورد مطالعه 118 -4 -3 جمعآوري دادهها 121 -4 ي -4 ساخت مدل 125 -4 -1 انتخاب مدل 126 -4 -4 -1-1 مدلهاي آماري 126 -4 -4 -2-1 آزمونهاي آماري 131 -4 -4 -2 طراحي مدل 135 -4 -4 -1-2 روشهاي طراحي مدل رگرسيون خطي 135 -4 -4 -2-2 مدل مناسب 137 -4 -4 138 (DLT) -3-2 مدل كردن نرخ برخورد حركت گردش به چپ مستقيم -4 -4 139 (CR -3-2 الف- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با مسير مستقيم ( 1 -4 -4 140(CR -3-2 ب- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با گردش به چپ از راست ( 2 -4 -4 142 (CR -3-2 ج- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با گردش به چپ ازچپ ( 3 -4 -4 144 (CR -3-2 د- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با جريان بالادست ( 4 -4 -4 -3-2 ه- مدل نهايي براي گردش به چپ مستقيم 146 -4 -4 147 (RTUT) -4-2 مدل كردن حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان -4 -4 147 (CR -4-2 الف- مدل كردن نرخ برخورد گردش به راست از راه اختصاصي يا فرعي ( 5 -4 -4 ك 149 (CR -4-2 ب- مدل كردن نرخ برخورد همجهت با وسيله نقليه كند ( 6 -4 -4 150 (CR -4-2 ج- مدل كردن نرخ برخورد تغيير خط ( 7 -4 -4 -4-2 و- مدل نهايي گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 152 -4 -4 -3 تأييد مدل 154 -4 -4 -5 مشكلات در جمعآوري اطلاعات 163 -4 فصل پنجم -5 تحليل اطلاعات و ارائه نتايج 166 -1 مقدمه 166 -5 -2 تحليل برخوردها 166 -5 -1 تحليل تعداد برخوردها 166 -2 -5 -2 تحليل نرخ برخوردهاي حجمي 169 -2 -5 -3 تحليل نرخ برخورد ساعتي 171 -2 -5 -3 تحليل آماري 173 -5 -1 آمار توصيفي 173 -3 -5 -2 توزيع دادهها 174 -3 -5 ل -3 تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردها 177 -3 -5 -4 تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخورد ترافيكي 178 -3 -5 -5 همبستگي بين متغيرها 179 -3 -5 -4 تحليل حركت گردش به چپ مستقيم و حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 182 -5 -5 تجزيه و تحليل ميانههاي كاملاً باز 184 -5 -6 نتيجهگيري 191 -5 -7 كاربردهاي علمي و تئوري 193 -5 -8 پيشنهادهاي تحقيقاتي براي آينده 194 -5 پيوست (الف) 195 پيوست (ب) 197 پيوست (ج) 199 پيوست (د) 201 پيوست (ر) 203 پيوست (ز) 205 پيوست (ه) 207 پيوست (و) 209 م پيوست (ي) 210 پيوست (ن) 211 منابع و مأخذ 213 منابع فارسي 213 منابع لاتين 214 سايتهاي اطلاع رساني 215 چكيده انگليسي 216 ن فهرست جدول ها عنوان شماره صفحه 1): رتبهبندي شدت برخوردها 19 - جدول( 2 1): انواع ميانهها 86 - جدول ( 3 2): حداقل عرض رفوژ متناسب با وسيلهنقليه طرح و وضعيت گردش 94 - جدول ( 3 3): تعاريف عمومي سطوح خدمت دهي 113 - جدول( 3 1): آمار تصادفات در تقاطعهاي شهر تهران 119 - جدول( 4 2): موقعيت تقاطعهاي مورد مطالعه 120 - جدول ( 4 3): موقعيت دوربرگردانهاي مورد مطالعه 121 - جدول( 4 4): دادههاي مربوط به تقاطعها 122 - جدول ( 4 5): دادههاي مربوط به دوربرگردانها 123 - جدول ( 4 138 (DLT) 6): انواع متغيرهاي مستقل و وابسته براي مانور گردش به چپ مستقيم - جدول ( 4 7): انواع متغيرهاي مستقل و وابسته براي حركتهاي گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 4 147 (RTUT) 8): تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 157 - جدول ( 4 س 9): تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 158 - جدول ( 4 10 ): نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 159 - جدول ( 4 11 ): نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 160 - جدول ( 4 1): آمار توصيفي مدل نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم 173 - جدول ( 5 2): آمار توصيفي مدل نرخ برخورد گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 173 - جدول ( 5 3): تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم 177 - جدول ( 5 4): تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 5 178 (RTUT) 5): تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم 179 - جدول ( 5 6): تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 5 179 (RTUT) 7): ضريب همبستگي بين متغيرها براي مدل نرخ برخورد گردش به راست بعلاوه - جدول ( 5 دوربرگردان 180 8): ضريب همبستگي بين متغيرها براي مدل نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم 181 - جدول ( 5 9): پيشنهادهايي براي كنترل حركت گردش به چپ در تقاطعهاي بدون چراغ راهنمايي 190 - جدول ( 5 ع فهرست شك لها عنوان شماره صفحه 1): آمار برخوردها قبل و بعد از اجراي ميانهها در تقاطعهاي ميشيگان 17 - شكل ( 2 از روي منحني فاصله- زمان 20 PET و TTC 2): چگونگي محاسبه - شكل ( 2 3): برخورد شديد برخورد خفيف 21 - شكل ( 2 4): هرم هايدن 22 - شكل ( 2 5): استفاده از ميانههاي جهتي براي محدود كردن انجام گردش به چپ مستقيم از راه - شكل ( 2 فرعي 24 6): استفاده از ميانههاي جهتي براي محدود كردن انجام گردش به چپ مستقيم از راه - شكل ( 2 اصلي 25 7): نصب ميانه غير قابل عبور در تقاطعهاي سهراهي و چهارراهي 27 - شكل ( 2 8): انواع حركات موجي در دوربرگردانها 36 - شكل ( 2 9): خط گردش به چپ دو طرفه 41 - شكل( 2 10 ): انواع نقاط برخورد عبوري، واگرايي و همگرايي 43 - شكل ( 2 شكل 44 T 11 ): تعداد نقاط برخورد عبوري، واگرايي و همگرايي در تقاطع - شكل ( 2 12 ): برخورد عابر- وسيله نقليه و نقاط برخورد وسيله نقليه- وسيله نقليه 44 - شكل ( 2 ف 13 ): انواع مانورها در تقاطعها 45 - شكل ( 2 14 ): سطوح درگير در تقاطعها 46 - شكل ( 2 15 ): نماي تقاطع همسطح 53 - شكل( 2 16 ): نماي تقاطع همسطح جايگزين شده با دوربرگردان 53 - شكل( 2 17 ): جهت حركات در تقاطع با دوربرگردان نوع اول 58 - شكل ( 2 18 ): جهت حركات در تقاطع با دوربرگردان نوع دوم 59 - شكل ( 2 19 ): جهت حركات در تقاطع با دوربرگردان نوع سوم 60 - شكل ( 2 1): مراحل انجام تحقيق 66 - شكل ( 3 2): مراحل انجام حركت گردش به چپ مستقيم و غير مستقيم 69 - شكل ( 3 3): انواع برخوردها براي حركت گردش به چپ مستقيم 73 - شكل ( 3 4): انواع برخوردها براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 74 - شكل ( 3 5): خطر برخورد از نوع ترمز زدن ناگهاني 79 - شكل ( 3 6): خطر برخورد از پهلو براي گردش به چپ 79 - شكل ( 3 7): اجراي ميانهها در محل تقاطعها 81 - شكل ( 3 8): جهت حركتهاي ترافيكي در فراتقاطعها 83 - شكل ( 3 در نيوجرسي ايالات متحده 84 JUGHANDLES 9): تقاطع - شكل ( 3 ص 10 ): تقاطع جفتي 85 - شكل ( 3 11 ): رابطه نرخ برخورد با تعداد نقاط دسترسي در راه شرياني 90 - شكل( 3 12 ): تعريض شانه راه براي انجام دوربرگردان 95 - شكل ( 3 13 ): خطر برخورد گردش به چپ همجهت 97 - شكل( 3 14 ): احتمال برخورد گردش به راست همجهت 97 - شكل( 3 15 ): احتمال برخورد با وسيله نقليه كند 98 - شكل ( 3 16 ): احتمال برخورد تغيير خط 99 - شكل( 3 17 ): برخوردگردش به چپ مقابل 99 - شكل( 3 18 ): احتمال برخورد با ترافيك متقاطع از سمت راست در حين گردش به راست 100 - شكل ( 3 19 ): احتمال برخورد در حين گردش به چپ با ترافيك متقاطع از راست 101 - شكل ( 3 20 ) احتمال برخورد در ميان تقاطع با ترافيك متقاطع از سمت راست 102 - شكل ( 3 21 ): احتمال برخورد در زمان گردش به راست با ترافيك متقاطع از سمت چپ 103 - شكل ( 3 22 ): احتمال برخورد در حين گردش به چپ با ترافيك متقاطع از سمت چپ 104 - شكل ( 3 23 ): احتمال برخورد در ميان تقاطع با ترافيك متقاطع از سمت چپ 104 - شكل ( 3 24 ): احتمال برخورد با عابرپياده در فاصله دور 105 - شكل ( 3 25 ): احتمال برخورد با عابرپياده در فاصله نزديك 106 - شكل ( 3 ق 26 ): نمونهاي از احتمال برخوردهاي دوچرخهسوار با وسيله نقليه 106 - شكل ( 3 27 ): احتمال برخورد وسيله نقليه كند همجهت 107 - شكل ( 3 28 ): احتمال برخورد ثانويه تغيير خط 108 - شكل ( 3 29 ): احتمال برخورد گردش به راست متقابل در فاز قرمز 109 - شكل ( 3 1): نمونهاي از پايگاه داده ايجاد شده در برنامه اكسل 124 - شكل ( 4 140 CR 2): خلاصه نتايج حاصل از مدل كردن 1 - شكل ( 4 141 CR 3): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 2 - شكل( 4 143 CR 4): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 3 - شكل( 4 145 CR 5): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 4 - شكل( 4 148 CR 6): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 5 - شكل ( 4 151 CR 7): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 6 - شكل ( 4 153 CR 8): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 7 - شكل ( 4 155 SYNCHRO 9): نمونهاي از تقاطع شبيهسازي شده در نرمافزار - شكل ( 4 10 ): نمونهاي از خروجي نتايج شبيهسازي 156 - شكل ( 4 ر 11 ): ميانگين تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده و مشاهده شده براي حركت گردش به چپ - شكل ( 4 مستقيم 161 12 ): ميانگين نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده و مدلسازي شده براي حركت گردش به چپ - شكل ( 4 مستقيم 161 13 ): ميانگين تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده و مشاهده شده براي حركت گردش به - شكل ( 4 راست بعلاوه دوربرگردان 162 14 ): ميانگين نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده و مدلسازي شده براي حركت گردش به راست - شكل ( 4 بعلاوه دوربرگردان 162 167 (DLT) 1): تعداد برخوردهاي رخ داده شده در حركت گردش به چپ مستقيم - شكل ( 5 2): تعداد برخوردهاي رخ داده شده در حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - شكل ( 5 168 (RTUT) 169 RTUT و DLT 3): تعداد كل برخوردهاي - شكل ( 5 170 (DLT) 4): نرخ برخوردهاي حجمي در حركت گردش به چپ مستقيم - شكل ( 5 170 (RTUT) 5) نرخ برخوردهاي حجمي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - شكل ( 5 171 RTUT و DLT 6): مجموع نرخ برخورد - شكل ( 5 172 (DLT) 7): نرخ برخورد ساعتي براي حركت گردش به چپ مستقيم - شكل ( 5 172 (RTUT) 8): نرخ برخورد ساعتي براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - شكل ( 5 ش 9): نمودار هيستوگرام نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم و حركت گردش به - شكل ( 5 راست بعلاوه دوربرگردان 175 مربوط به نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم و P-P Plot 10 ): نمودارهاي - شكل ( 5 حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 176 11 ): الگوريتم تعيين نوع ميانه 186 - شكل( 5 1500 وسيله - 12 ): چارت راهنماي انتخاب نوع ميانه تقاطع زماني كه حجم راه اصلي 2000 - شكل ( 5 نقليه در ساعت ميباشد 187 2000 وسيله - 13 ): چارت راهنماي انتخاب نوع ميانه تقاطع زماني كه حجم راه اصلي 2500 - شكل ( 5 نقليه در ساعت ميباشد 188 2500 وسيله - 14 ): چارت راهنماي انتخاب نوع ميانه تقاطع زماني كه حجم راه اصلي 3000 - شكل ( 5 نقليه در ساعت ميباشد 189

پروژه و تحقيق

پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي دسته بندي عمران فرمت فايل doc حجم فايل 7887 كيلو بايت تعداد صفحات فايل 239 پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي چكيده بيشتر برخوردهاي ١ رخ داده شده در تقاطع ها مربوط به حركت هاي گردش به چپ وسايل نقليه مي باشد. بنابراين مهندسين حمل و نقل براي حل اين مشكل و كاهش برخوردها و در نتيجه بهبود ايمني در طول راه هاي شرياني از مديريت دسترسي ها به عنوان ابزاري موثر، جهت بهبود مشخصات ايمني سيستم راه ها استفاده مي كنند. استفاده از ميانه ها جهت جداسازي و تفكيك حركت ها يكي از تكنيك هاي مديريت دسترسي راه ها مي باشند. به عنوان مثال بجاي حركت گردش به چپ مستقيم مي توان از حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان كه از ايمني بالاتر برخوردار است ، استفاده نمود. مقدمه تصادفات ترافيكي يكي از نگراني هاي مهم جامعه امروز است كه از حدود يك قرن پيش با توليد اولين وسايله نقليه آغاز شده است . با وجود اين نگراني ، به دليل هزينه هاي هنگفت اجتماعي و اقتصادي جهت رفع اين مسئله ، مشكلات ايمني ترافيك به طور پيوسته در حال افزايش است . جهت تشخيص مشكلات ايمني ترافيك و كاهش اين مشكلات ، مهندسين حمل و نقل و مديران بزرگراه ها به صورت جدي تلاش مي كنند تا داده هاي لازم براي رسيدن به ايمني لازم را جمع آوري كنند. مسئله ايمني در حمل و نقل ، مسئله مهم و گسترده اي بحساب مي - آيد. برخوردهاي ترافيكي در تقاطع ها يكي از گزينه هاي تشخيص ايمني در يك موقعيت است كه اغلب باعث روي دادن تصادفات مي شود. اين برخوردها در مناطقي كه تقاطع ها به يكديگر نزديكتر مي باشند به دليل اينكه مانورهاي حركتي از سوي رانندگان در يك دوره زماني كمتر، بيشتر انجام مي شود، افزايش مي يابد. تحقيقات متعددي در خصوص استفاده از احتمال برخوردهاي ترافيكي براي پيش بيني تعداد تصادفات در تقاطع ها، تعاريف و كاربردهاي برخوردهاي ترافيك و روش هاي پالايش داده هاي جمع آوري شده با اين روش ، انجام شده است . نصب ميانه هاي غيرقابل عبور پيشنهاد مي شود كه به جاي انجام گردش به چپ مستقيم از راه اصلي و يا راه اختصاصي (فرعي ) از حركت هاي دوربرگردان استفاده شود. نصب ميانه هاي غير قابل عبور در تقاطع هاي چهارراهي باعث مي شود كه تعداد نقاط برخورد به ٤ برخورد و در تقاطع هاي سه راهي به ٢ برخورد، كاهش يابد. اين موضوع در شكل (٢-٧) نمايش داده شده است . اين تكنيك باعث مي شود كه در محل تقاطع ها و در مسير راه اختصاصي فقط امكان گردش به راست وجود داشته باشد بنابراين تعداد برخوردها به دو برخورد (گردش به راست ورودي و خروجي از راه اختصاص ) كاهش يافته و طبيعتاً ايمني مسير مورد نظر بهبود پيدا خواهد كرد. در اين حالت به دليل ممنوعيت انجام گردش به چپ ها به داخل و خارج مسيرها اين نوع حركت ها به محل تقاطع ها يا ميانه هاي پايين تر، انتقال داده مي شوند[٢٣]. فهرست مطالب عنوان مطالب شماره صفحه چكيده 1 مقدمه 2 فصل اول -1 تعريف مسأله 5 -1 تعريف كلي مسأله 5 -1 -2 نياز به مطالعه در مورد مسأله 6 -1 -3 اثرات مهم مطالعه بر مسأله از نظر بهبود آن 8 -1 -4 اهداف و فرضيات 6 -1 -5 دامنه اثر مسأله در جامعه علمي و اجتماع 11 -1 -6 محدوديت ها و چهار چوب پروژه 11 -1 فصل دوم -2 كاوش در متون 14 -1 مقدمه 14 -2 و 2 - بررسي مقالات 14 -2 -1-2 بررسي مقالات با موضوع "برخوردهاي ترافيكي" 14 -2 و (DLT) -2 برسي مقالات در خصوص مقايسه برخوردها در حالت گردش به چپ مستقيم -2 -2 16 (RTUT) گردش به راست بعلاوه دوربرگردان -3 بررسي مقالات با عنوان "شدت برخوردها و طبقه بندي برخوردها" 18 -2 -2 -4 بررسي مقالات با موضوع "رفتار ميانهها در كاهش برخوردها" 22 -2 -2 -3 بررسي پاياننامهها و پروژهها 28 -2 -1-3 بررسي پاياننامهها با موضوع "پيشبيني برخوردهاي ترافيك در تقاطع بدون چراغ -2 راهنمايي" 28 -2-3 بررسي پاياننامهها با موضوع "ايمني مانور گردش به راست بعلاوه دوربرگردان" 33 -2 -3-3 بررسي پاياننامهها با موضوع" ارزيابي اثر عملكردي حركت دوربرگردانها" 34 -2 -4 بررسي پاياننامهها با عنوان "طراحي مدل جهت تعيين ارتباط بين ميزان تصادفات و احتمال -3 -2 برخورد ترافيكي در شبكه خيابانهاي شهري 37 -4 بررسي كتابها 37 -2 -1 بررسي كتاب "طرح هندسي راهها و خيابانها" 37 -4 -2 -2 بررسي كتاب "طراحي تقاطعهاي همسطح شهري" (نشريه 145 سازمان برنامه و بودجه) 41 -4 -2 ز 47 "HCM -3 بررسي كتاب " 2000 -4 -2 -5 بررسي كتاب "آييننامه طراحي راههاي شهري" 48 -4 -2 -5 بررسي كنفرانسها 51 -2 -1 بررسي هفتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران 51 -5 -2 -2 بررسي هشتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران 54 -5 -2 -3 بررسي دومين سمينار ساخت و ساز در پايتخت 57 -5 -2 -4 بررسي اولين كنفرانس بينالمللي حوادث رانندگي و جادهاي 57 -5 -2 -5 مطالعه سومين كنفرانس بينالمللي بررسي تقاطعهاي بدون چراغ ترافيكي 61 -5 -2 -6 سوالات مطرح شده و يافتهها تا زمان حاضر 63 -2 فصل سوم -3 روش تحقيق 65 -1 روش به كار گرفته شده و دلايل آن 67 -3 -1 برخوردهاي ترافيكي 67 -1 -3 -2 منشأ برخوردها در حركتهاي گردش به چپ 67 -1 -3 -3 شناسايي برخورد 70 -1 -3 -2 دستورالعمل جمعآوري اطلاعات و روشهاي به كار رفته 70 -3 ح -1 انواع برخوردها 70 -2 -3 -1-1 برخوردهاي تعريف شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 71 -2 -3 -2-1 برخوردهاي تعريف شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 72 -2 -3 -2 بازنگري دادههاي برخوردهاي ثبت شده 74 -2 -3 -3 محاسبه نرخ برخوردها 75 -2 -3 -4 ساخت مدل 76 -2 -3 -3 تعاريف، اختصارات و نشانههاي رياضي 77 -3 -1 تعاريف 74 -3 -3 -1-1 تقاطعهاي بدون چراغ 74 -3 -3 -2-1 برخوردهاي ترافيكي 74 -3 -3 -3-1 علل پيدايش تكنيكهاي برخوردها 74 -3 -3 -4-1 معيارهاي پيشنهادي كه براي تعيين شدت احتمال برخوردها استفاده مي شوند 77 -3 -3 -5-1 حل مشكلات گردش به چپ 78 -3 -3 -6-1 طبقهبندي ميانهها 82 -3 -3 -7-1 مديريت دسترسي 86 -3 -3 ط -8-1 تكنيكهاي مديريت دسترسي 88 -3 -3 -9-1 عرض ميانه و راه 92 -3 -3 -10-1 انواع برخوردهاي رخ داده شده در تقاطعها 93 -3 -3 -11-1 مسير اصلي در تقاطع 106 -3 -3 -2 اختصارات 110 -3 -3 -3 نشانههاي رياضي 114 -3 -3 -4 برنامههاي كامپيوتري استفاده شده 115 -3 115 SPSS -1 نرم افزار -4 -3 115 SYNCHRO -2 نرمافزار شبيهسازي -4 -3 116 C++ -3 برنامه كامپيوتري -4 -3 فصل چهارم -4 جمع آوري اطلاعات 118 -1 مقدمه 118 -4 -2 انتخاب موقعيتهاي مورد مطالعه 118 -4 -3 جمعآوري دادهها 121 -4 ي -4 ساخت مدل 125 -4 -1 انتخاب مدل 126 -4 -4 -1-1 مدلهاي آماري 126 -4 -4 -2-1 آزمونهاي آماري 131 -4 -4 -2 طراحي مدل 135 -4 -4 -1-2 روشهاي طراحي مدل رگرسيون خطي 135 -4 -4 -2-2 مدل مناسب 137 -4 -4 138 (DLT) -3-2 مدل كردن نرخ برخورد حركت گردش به چپ مستقيم -4 -4 139 (CR -3-2 الف- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با مسير مستقيم ( 1 -4 -4 140(CR -3-2 ب- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با گردش به چپ از راست ( 2 -4 -4 142 (CR -3-2 ج- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با گردش به چپ ازچپ ( 3 -4 -4 144 (CR -3-2 د- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با جريان بالادست ( 4 -4 -4 -3-2 ه- مدل نهايي براي گردش به چپ مستقيم 146 -4 -4 147 (RTUT) -4-2 مدل كردن حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان -4 -4 147 (CR -4-2 الف- مدل كردن نرخ برخورد گردش به راست از راه اختصاصي يا فرعي ( 5 -4 -4 ك 149 (CR -4-2 ب- مدل كردن نرخ برخورد همجهت با وسيله نقليه كند ( 6 -4 -4 150 (CR -4-2 ج- مدل كردن نرخ برخورد تغيير خط ( 7 -4 -4 -4-2 و- مدل نهايي گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 152 -4 -4 -3 تأييد مدل 154 -4 -4 -5 مشكلات در جمعآوري اطلاعات 163 -4 فصل پنجم -5 تحليل اطلاعات و ارائه نتايج 166 -1 مقدمه 166 -5 -2 تحليل برخوردها 166 -5 -1 تحليل تعداد برخوردها 166 -2 -5 -2 تحليل نرخ برخوردهاي حجمي 169 -2 -5 -3 تحليل نرخ برخورد ساعتي 171 -2 -5 -3 تحليل آماري 173 -5 -1 آمار توصيفي 173 -3 -5 -2 توزيع دادهها 174 -3 -5 ل -3 تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردها 177 -3 -5 -4 تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخورد ترافيكي 178 -3 -5 -5 همبستگي بين متغيرها 179 -3 -5 -4 تحليل حركت گردش به چپ مستقيم و حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 182 -5 -5 تجزيه و تحليل ميانههاي كاملاً باز 184 -5 -6 نتيجهگيري 191 -5 -7 كاربردهاي علمي و تئوري 193 -5 -8 پيشنهادهاي تحقيقاتي براي آينده 194 -5 پيوست (الف) 195 پيوست (ب) 197 پيوست (ج) 199 پيوست (د) 201 پيوست (ر) 203 پيوست (ز) 205 پيوست (ه) 207 پيوست (و) 209 م پيوست (ي) 210 پيوست (ن) 211 منابع و مأخذ 213 منابع فارسي 213 منابع لاتين 214 سايتهاي اطلاع رساني 215 چكيده انگليسي 216 ن فهرست جدول ها عنوان شماره صفحه 1): رتبهبندي شدت برخوردها 19 - جدول( 2 1): انواع ميانهها 86 - جدول ( 3 2): حداقل عرض رفوژ متناسب با وسيلهنقليه طرح و وضعيت گردش 94 - جدول ( 3 3): تعاريف عمومي سطوح خدمت دهي 113 - جدول( 3 1): آمار تصادفات در تقاطعهاي شهر تهران 119 - جدول( 4 2): موقعيت تقاطعهاي مورد مطالعه 120 - جدول ( 4 3): موقعيت دوربرگردانهاي مورد مطالعه 121 - جدول( 4 4): دادههاي مربوط به تقاطعها 122 - جدول ( 4 5): دادههاي مربوط به دوربرگردانها 123 - جدول ( 4 138 (DLT) 6): انواع متغيرهاي مستقل و وابسته براي مانور گردش به چپ مستقيم - جدول ( 4 7): انواع متغيرهاي مستقل و وابسته براي حركتهاي گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 4 147 (RTUT) 8): تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 157 - جدول ( 4 س 9): تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 158 - جدول ( 4 10 ): نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 159 - جدول ( 4 11 ): نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 160 - جدول ( 4 1): آمار توصيفي مدل نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم 173 - جدول ( 5 2): آمار توصيفي مدل نرخ برخورد گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 173 - جدول ( 5 3): تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم 177 - جدول ( 5 4): تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 5 178 (RTUT) 5): تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم 179 - جدول ( 5 6): تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 5 179 (RTUT) 7): ضريب همبستگي بين متغيرها براي مدل نرخ برخورد گردش به راست بعلاوه - جدول ( 5 دوربرگردان 180 8): ضريب همبستگي بين متغيرها براي مدل نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم 181 - جدول ( 5 9): پيشنهادهايي براي كنترل حركت گردش به چپ در تقاطعهاي بدون چراغ راهنمايي 190 - جدول ( 5 ع فهرست شك لها عنوان شماره صفحه 1): آمار برخوردها قبل و بعد از اجراي ميانهها در تقاطعهاي ميشيگان 17 - شكل ( 2 از روي منحني فاصله- زمان 20 PET و TTC 2): چگونگي محاسبه - شكل ( 2 3): برخورد شديد برخورد خفيف 21 - شكل ( 2 4): هرم هايدن 22 - شكل ( 2 5): استفاده از ميانههاي جهتي براي محدود كردن انجام گردش به چپ مستقيم از راه - شكل ( 2 فرعي 24 6): استفاده از ميانههاي جهتي براي محدود كردن انجام گردش به چپ مستقيم از راه - شكل ( 2 اصلي 25 7): نصب ميانه غير قابل عبور در تقاطعهاي سهراهي و چهارراهي 27 - شكل ( 2 8): انواع حركات موجي در دوربرگردانها 36 - شكل ( 2 9): خط گردش به چپ دو طرفه 41 - شكل( 2 10 ): انواع نقاط برخورد عبوري، واگرايي و همگرايي 43 - شكل ( 2 شكل 44 T 11 ): تعداد نقاط برخورد عبوري، واگرايي و همگرايي در تقاطع - شكل ( 2 12 ): برخورد عابر- وسيله نقليه و نقاط برخورد وسيله نقليه- وسيله نقليه 44 - شكل ( 2 ف 13 ): انواع مانورها در تقاطعها 45 - شكل ( 2 14 ): سطوح درگير در تقاطعها 46 - شكل ( 2 15 ): نماي تقاطع همسطح 53 - شكل( 2 16 ): نماي تقاطع همسطح جايگزين شده با دوربرگردان 53 - شكل( 2 17 ): جهت حركات در تقاطع با دوربرگردان نوع اول 58 - شكل ( 2 18 ): جهت حركات در تقاطع با دوربرگردان نوع دوم 59 - شكل ( 2 19 ): جهت حركات در تقاطع با دوربرگردان نوع سوم 60 - شكل ( 2 1): مراحل انجام تحقيق 66 - شكل ( 3 2): مراحل انجام حركت گردش به چپ مستقيم و غير مستقيم 69 - شكل ( 3 3): انواع برخوردها براي حركت گردش به چپ مستقيم 73 - شكل ( 3 4): انواع برخوردها براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 74 - شكل ( 3 5): خطر برخورد از نوع ترمز زدن ناگهاني 79 - شكل ( 3 6): خطر برخورد از پهلو براي گردش به چپ 79 - شكل ( 3 7): اجراي ميانهها در محل تقاطعها 81 - شكل ( 3 8): جهت حركتهاي ترافيكي در فراتقاطعها 83 - شكل ( 3 در نيوجرسي ايالات متحده 84 JUGHANDLES 9): تقاطع - شكل ( 3 ص 10 ): تقاطع جفتي 85 - شكل ( 3 11 ): رابطه نرخ برخورد با تعداد نقاط دسترسي در راه شرياني 90 - شكل( 3 12 ): تعريض شانه راه براي انجام دوربرگردان 95 - شكل ( 3 13 ): خطر برخورد گردش به چپ همجهت 97 - شكل( 3 14 ): احتمال برخورد گردش به راست همجهت 97 - شكل( 3 15 ): احتمال برخورد با وسيله نقليه كند 98 - شكل ( 3 16 ): احتمال برخورد تغيير خط 99 - شكل( 3 17 ): برخوردگردش به چپ مقابل 99 - شكل( 3 18 ): احتمال برخورد با ترافيك متقاطع از سمت راست در حين گردش به راست 100 - شكل ( 3 19 ): احتمال برخورد در حين گردش به چپ با ترافيك متقاطع از راست 101 - شكل ( 3 20 ) احتمال برخورد در ميان تقاطع با ترافيك متقاطع از سمت راست 102 - شكل ( 3 21 ): احتمال برخورد در زمان گردش به راست با ترافيك متقاطع از سمت چپ 103 - شكل ( 3 22 ): احتمال برخورد در حين گردش به چپ با ترافيك متقاطع از سمت چپ 104 - شكل ( 3 23 ): احتمال برخورد در ميان تقاطع با ترافيك متقاطع از سمت چپ 104 - شكل ( 3 24 ): احتمال برخورد با عابرپياده در فاصله دور 105 - شكل ( 3 25 ): احتمال برخورد با عابرپياده در فاصله نزديك 106 - شكل ( 3 ق 26 ): نمونهاي از احتمال برخوردهاي دوچرخهسوار با وسيله نقليه 106 - شكل ( 3 27 ): احتمال برخورد وسيله نقليه كند همجهت 107 - شكل ( 3 28 ): احتمال برخورد ثانويه تغيير خط 108 - شكل ( 3 29 ): احتمال برخورد گردش به راست متقابل در فاز قرمز 109 - شكل ( 3 1): نمونهاي از پايگاه داده ايجاد شده در برنامه اكسل 124 - شكل ( 4 140 CR 2): خلاصه نتايج حاصل از مدل كردن 1 - شكل ( 4 141 CR 3): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 2 - شكل( 4 143 CR 4): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 3 - شكل( 4 145 CR 5): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 4 - شكل( 4 148 CR 6): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 5 - شكل ( 4 151 CR 7): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 6 - شكل ( 4 153 CR 8): خلاصه نتايج مدل نرخ برخورد 7 - شكل ( 4 155 SYNCHRO 9): نمونهاي از تقاطع شبيهسازي شده در نرمافزار - شكل ( 4 10 ): نمونهاي از خروجي نتايج شبيهسازي 156 - شكل ( 4 ر 11 ): ميانگين تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده و مشاهده شده براي حركت گردش به چپ - شكل ( 4 مستقيم 161 12 ): ميانگين نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده و مدلسازي شده براي حركت گردش به چپ - شكل ( 4 مستقيم 161 13 ): ميانگين تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده و مشاهده شده براي حركت گردش به - شكل ( 4 راست بعلاوه دوربرگردان 162 14 ): ميانگين نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده و مدلسازي شده براي حركت گردش به راست - شكل ( 4 بعلاوه دوربرگردان 162 167 (DLT) 1): تعداد برخوردهاي رخ داده شده در حركت گردش به چپ مستقيم - شكل ( 5 2): تعداد برخوردهاي رخ داده شده در حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - شكل ( 5 168 (RTUT) 169 RTUT و DLT 3): تعداد كل برخوردهاي - شكل ( 5 170 (DLT) 4): نرخ برخوردهاي حجمي در حركت گردش به چپ مستقيم - شكل ( 5 170 (RTUT) 5) نرخ برخوردهاي حجمي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - شكل ( 5 171 RTUT و DLT 6): مجموع نرخ برخورد - شكل ( 5 172 (DLT) 7): نرخ برخورد ساعتي براي حركت گردش به چپ مستقيم - شكل ( 5 172 (RTUT) 8): نرخ برخورد ساعتي براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - شكل ( 5 ش 9): نمودار هيستوگرام نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم و حركت گردش به - شكل ( 5 راست بعلاوه دوربرگردان 175 مربوط به نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم و P-P Plot 10 ): نمودارهاي - شكل ( 5 حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 176 11 ): الگوريتم تعيين نوع ميانه 186 - شكل( 5 1500 وسيله - 12 ): چارت راهنماي انتخاب نوع ميانه تقاطع زماني كه حجم راه اصلي 2000 - شكل ( 5 نقليه در ساعت ميباشد 187 2000 وسيله - 13 ): چارت راهنماي انتخاب نوع ميانه تقاطع زماني كه حجم راه اصلي 2500 - شكل ( 5 نقليه در ساعت ميباشد 188 2500 وسيله - 14 ): چارت راهنماي انتخاب نوع ميانه تقاطع زماني كه حجم راه اصلي 3000 - شكل ( 5 نقليه در ساعت ميباشد 189

۱۲ بازديد
پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي

پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي

دانلود پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي

پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي
دسته بندي عمران
فرمت فايل doc
حجم فايل 7887 كيلو بايت
تعداد صفحات فايل 239

پايان نامه ارائه مدل پيشبيني نرخ برخوردهاي ترافيكي در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمايي

چكيده

بيشتر برخوردهاي ١ رخ داده شده در تقاطع ها مربوط به حركت هاي گردش به چپ وسايل نقليه مي باشد. بنابراين مهندسين حمل و نقل براي حل اين مشكل و كاهش برخوردها و در نتيجه بهبود ايمني در طول راه هاي شرياني از مديريت دسترسي ها به عنوان ابزاري موثر، جهت بهبود مشخصات ايمني سيستم راه ها استفاده مي كنند.

استفاده از ميانه ها جهت جداسازي و تفكيك حركت ها يكي از تكنيك هاي مديريت دسترسي راه ها مي باشند. به عنوان مثال بجاي حركت گردش به چپ مستقيم مي توان از حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان كه از ايمني بالاتر برخوردار است ، استفاده نمود. 

مقدمه

تصادفات ترافيكي يكي از نگراني هاي مهم جامعه امروز است كه از حدود يك قرن پيش با توليد اولين وسايله نقليه آغاز شده است . با وجود اين نگراني ، به دليل هزينه هاي هنگفت اجتماعي و اقتصادي جهت رفع اين مسئله ، مشكلات ايمني ترافيك به طور پيوسته در حال افزايش است . جهت تشخيص مشكلات ايمني ترافيك و كاهش اين مشكلات ، مهندسين حمل و نقل و مديران بزرگراه ها به صورت جدي تلاش مي كنند تا داده هاي لازم براي رسيدن به ايمني لازم را جمع آوري كنند. مسئله ايمني در حمل و نقل ، مسئله مهم و گسترده اي بحساب مي - آيد. برخوردهاي ترافيكي در تقاطع ها يكي از گزينه هاي تشخيص ايمني در يك موقعيت است كه اغلب باعث روي دادن تصادفات مي شود. اين برخوردها در مناطقي كه تقاطع ها به يكديگر نزديكتر مي باشند به دليل اينكه مانورهاي حركتي از سوي رانندگان در يك دوره زماني كمتر، بيشتر انجام مي شود، افزايش مي يابد. تحقيقات متعددي در خصوص استفاده از احتمال برخوردهاي ترافيكي براي پيش بيني تعداد تصادفات در تقاطع ها، تعاريف و كاربردهاي برخوردهاي ترافيك و روش هاي پالايش داده هاي جمع آوري شده با اين روش ، انجام شده است . 

نصب ميانه هاي غيرقابل عبور   

پيشنهاد مي شود كه به جاي انجام گردش به چپ مستقيم از راه اصلي و يا راه اختصاصي (فرعي ) از حركت هاي دوربرگردان استفاده شود. نصب ميانه هاي غير قابل عبور در تقاطع هاي چهارراهي باعث مي شود كه تعداد نقاط برخورد به ٤ برخورد و در تقاطع هاي سه راهي به ٢ برخورد، كاهش يابد. اين موضوع در شكل (٢-٧) نمايش داده شده است . اين تكنيك باعث مي شود كه در محل تقاطع ها و در مسير راه اختصاصي فقط امكان گردش به راست وجود داشته باشد بنابراين تعداد برخوردها به دو برخورد (گردش به راست ورودي و خروجي از راه اختصاص ) كاهش يافته و طبيعتاً ايمني مسير مورد نظر بهبود پيدا خواهد كرد. در اين حالت به دليل ممنوعيت انجام گردش به چپ ها به داخل و خارج مسيرها اين نوع حركت ها به محل تقاطع ها يا ميانه هاي پايين تر، انتقال داده مي شوند[٢٣]. 

فهرست مطالب
عنوان مطالب         شماره صفحه
چكيده 1
مقدمه 2
فصل اول
-1 تعريف مسأله 5
-1 تعريف كلي مسأله 5 -1
-2 نياز به مطالعه در مورد مسأله 6 -1
-3 اثرات مهم مطالعه بر مسأله از نظر بهبود آن 8 -1
-4 اهداف و فرضيات 6 -1
-5 دامنه اثر مسأله در جامعه علمي و اجتماع 11 -1
-6 محدوديت ها و چهار چوب پروژه 11 -1
فصل دوم
-2 كاوش در متون 14
-1 مقدمه 14 -2
و
2 - بررسي مقالات 14 -2
-1-2 بررسي مقالات با موضوع "برخوردهاي ترافيكي" 14 -2
و (DLT) -2 برسي مقالات در خصوص مقايسه برخوردها در حالت گردش به چپ مستقيم -2 -2
16 (RTUT) گردش به راست بعلاوه دوربرگردان
-3 بررسي مقالات با عنوان "شدت برخوردها و طبقه بندي برخوردها" 18 -2 -2
-4 بررسي مقالات با موضوع "رفتار ميانهها در كاهش برخوردها" 22 -2 -2
-3 بررسي پاياننامهها و پروژهها 28 -2
-1-3 بررسي پاياننامهها با موضوع "پيشبيني برخوردهاي ترافيك در تقاطع بدون چراغ -2
راهنمايي" 28
-2-3 بررسي پاياننامهها با موضوع "ايمني مانور گردش به راست بعلاوه دوربرگردان" 33 -2
-3-3 بررسي پاياننامهها با موضوع" ارزيابي اثر عملكردي حركت دوربرگردانها" 34 -2
-4 بررسي پاياننامهها با عنوان "طراحي مدل جهت تعيين ارتباط بين ميزان تصادفات و احتمال -3 -2
برخورد ترافيكي در شبكه خيابانهاي شهري 37
-4 بررسي كتابها 37 -2
-1 بررسي كتاب "طرح هندسي راهها و خيابانها" 37 -4 -2
-2 بررسي كتاب "طراحي تقاطعهاي همسطح شهري" (نشريه 145 سازمان برنامه و بودجه) 41 -4 -2
ز
47 "HCM -3 بررسي كتاب " 2000 -4 -2
-5 بررسي كتاب "آييننامه طراحي راههاي شهري" 48 -4 -2
-5 بررسي كنفرانسها 51 -2
-1 بررسي هفتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران 51 -5 -2
-2 بررسي هشتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران 54 -5 -2
-3 بررسي دومين سمينار ساخت و ساز در پايتخت 57 -5 -2
-4 بررسي اولين كنفرانس بينالمللي حوادث رانندگي و جادهاي 57 -5 -2
-5 مطالعه سومين كنفرانس بينالمللي بررسي تقاطعهاي بدون چراغ ترافيكي 61 -5 -2
-6 سوالات مطرح شده و يافتهها تا زمان حاضر 63 -2
فصل سوم
-3 روش تحقيق 65
-1 روش به كار گرفته شده و دلايل آن 67 -3
-1 برخوردهاي ترافيكي 67 -1 -3
-2 منشأ برخوردها در حركتهاي گردش به چپ 67 -1 -3
-3 شناسايي برخورد 70 -1 -3
-2 دستورالعمل جمعآوري اطلاعات و روشهاي به كار رفته 70 -3
ح
-1 انواع برخوردها 70 -2 -3
-1-1 برخوردهاي تعريف شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 71 -2 -3
-2-1 برخوردهاي تعريف شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 72 -2 -3
-2 بازنگري دادههاي برخوردهاي ثبت شده 74 -2 -3
-3 محاسبه نرخ برخوردها 75 -2 -3
-4 ساخت مدل 76 -2 -3
-3 تعاريف، اختصارات و نشانههاي رياضي 77 -3
-1 تعاريف 74 -3 -3
-1-1 تقاطعهاي بدون چراغ 74 -3 -3
-2-1 برخوردهاي ترافيكي 74 -3 -3
-3-1 علل پيدايش تكنيكهاي برخوردها 74 -3 -3
-4-1 معيارهاي پيشنهادي كه براي تعيين شدت احتمال برخوردها استفاده مي شوند 77 -3 -3
-5-1 حل مشكلات گردش به چپ 78 -3 -3
-6-1 طبقهبندي ميانهها 82 -3 -3
-7-1 مديريت دسترسي 86 -3 -3
ط
-8-1 تكنيكهاي مديريت دسترسي 88 -3 -3
-9-1 عرض ميانه و راه 92 -3 -3
-10-1 انواع برخوردهاي رخ داده شده در تقاطعها 93 -3 -3
-11-1 مسير اصلي در تقاطع 106 -3 -3
-2 اختصارات 110 -3 -3
-3 نشانههاي رياضي 114 -3 -3
-4 برنامههاي كامپيوتري استفاده شده 115 -3
115 SPSS -1 نرم افزار -4 -3
115 SYNCHRO -2 نرمافزار شبيهسازي -4 -3
116 C++ -3 برنامه كامپيوتري -4 -3
فصل چهارم
-4 جمع آوري اطلاعات 118
-1 مقدمه 118 -4
-2 انتخاب موقعيتهاي مورد مطالعه 118 -4
-3 جمعآوري دادهها 121 -4
ي
-4 ساخت مدل 125 -4
-1 انتخاب مدل 126 -4 -4
-1-1 مدلهاي آماري 126 -4 -4
-2-1 آزمونهاي آماري 131 -4 -4
-2 طراحي مدل 135 -4 -4
-1-2 روشهاي طراحي مدل رگرسيون خطي 135 -4 -4
-2-2 مدل مناسب 137 -4 -4
138 (DLT) -3-2 مدل كردن نرخ برخورد حركت گردش به چپ مستقيم -4 -4
139 (CR -3-2 الف- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با مسير مستقيم ( 1 -4 -4
140(CR -3-2 ب- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با گردش به چپ از راست ( 2 -4 -4
142 (CR -3-2 ج- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با گردش به چپ ازچپ ( 3 -4 -4
144 (CR -3-2 د- مدل كردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم با جريان بالادست ( 4 -4 -4
-3-2 ه- مدل نهايي براي گردش به چپ مستقيم 146 -4 -4
147 (RTUT) -4-2 مدل كردن حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان -4 -4
147 (CR -4-2 الف- مدل كردن نرخ برخورد گردش به راست از راه اختصاصي يا فرعي ( 5 -4 -4
ك
149 (CR -4-2 ب- مدل كردن نرخ برخورد همجهت با وسيله نقليه كند ( 6 -4 -4
150 (CR -4-2 ج- مدل كردن نرخ برخورد تغيير خط ( 7 -4 -4
-4-2 و- مدل نهايي گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 152 -4 -4
-3 تأييد مدل 154 -4 -4
-5 مشكلات در جمعآوري اطلاعات 163 -4
فصل پنجم
-5 تحليل اطلاعات و ارائه نتايج 166
-1 مقدمه 166 -5
-2 تحليل برخوردها 166 -5
-1 تحليل تعداد برخوردها 166 -2 -5
-2 تحليل نرخ برخوردهاي حجمي 169 -2 -5
-3 تحليل نرخ برخورد ساعتي 171 -2 -5
-3 تحليل آماري 173 -5
-1 آمار توصيفي 173 -3 -5
-2 توزيع دادهها 174 -3 -5
ل
-3 تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردها 177 -3 -5
-4 تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخورد ترافيكي 178 -3 -5
-5 همبستگي بين متغيرها 179 -3 -5
-4 تحليل حركت گردش به چپ مستقيم و حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 182 -5
-5 تجزيه و تحليل ميانههاي كاملاً باز 184 -5
-6 نتيجهگيري 191 -5
-7 كاربردهاي علمي و تئوري 193 -5
-8 پيشنهادهاي تحقيقاتي براي آينده 194 -5
پيوست (الف) 195
پيوست (ب) 197
پيوست (ج) 199
پيوست (د) 201
پيوست (ر) 203
پيوست (ز) 205
پيوست (ه) 207
پيوست (و) 209
م
پيوست (ي) 210
پيوست (ن) 211
منابع و مأخذ 213
منابع فارسي 213
منابع لاتين 214
سايتهاي اطلاع رساني 215
چكيده انگليسي 216
ن
فهرست جدول ها
عنوان شماره صفحه
1): رتبهبندي شدت برخوردها 19 - جدول( 2
1): انواع ميانهها 86 - جدول ( 3
2): حداقل عرض رفوژ متناسب با وسيلهنقليه طرح و وضعيت گردش 94 - جدول ( 3
3): تعاريف عمومي سطوح خدمت دهي 113 - جدول( 3
1): آمار تصادفات در تقاطعهاي شهر تهران 119 - جدول( 4
2): موقعيت تقاطعهاي مورد مطالعه 120 - جدول ( 4
3): موقعيت دوربرگردانهاي مورد مطالعه 121 - جدول( 4
4): دادههاي مربوط به تقاطعها 122 - جدول ( 4
5): دادههاي مربوط به دوربرگردانها 123 - جدول ( 4
138 (DLT) 6): انواع متغيرهاي مستقل و وابسته براي مانور گردش به چپ مستقيم - جدول ( 4
7): انواع متغيرهاي مستقل و وابسته براي حركتهاي گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 4
147 (RTUT)
8): تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 157 - جدول ( 4
س
9): تعداد برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 158 - جدول ( 4
10 ): نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به چپ مستقيم 159 - جدول ( 4
11 ): نرخ برخوردهاي شبيهسازي شده براي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 160 - جدول ( 4
1): آمار توصيفي مدل نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم 173 - جدول ( 5
2): آمار توصيفي مدل نرخ برخورد گردش به راست بعلاوه دوربرگردان 173 - جدول ( 5
3): تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم 177 - جدول ( 5
4): تست نرمال بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 5
178 (RTUT)
5): تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به چپ مستقيم 179 - جدول ( 5
6): تست تصادفي بودن دادههاي نرخ برخوردهاي حركت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان - جدول ( 5
179 (RTUT)
7): ضريب همبستگي بين متغيرها براي مدل نرخ برخورد گردش به راست بعلاوه - جدول ( 5
دوربرگردان 180
8): ضريب همبستگي بين متغيرها براي مدل نرخ برخورد گردش به چپ مستقيم 181 - جدول ( 5
9): پيشنهادهايي براي كنترل حركت گردش به چپ در تقاطعهاي بدون چراغ راهنمايي 190 - جدول ( 5
ع
فهرست شك لها
عنوان شماره صفحه
1): آمار برخوردها قبل و بعد از اجراي ميانهها در تقاطعهاي ميشيگان 17 - شكل ( 2
از روي منحني فاصله- زمان 20 PET و TTC 2): چگونگي محاسبه - شكل ( 2
3): برخورد شديد برخورد خفيف 21 - شكل ( 2
4): هرم هايدن 22 - شكل ( 2
5): استفاده از ميانههاي جهتي براي محدود كردن انجام گردش به چپ مستقيم از راه - شكل ( 2
فرعي 24
6): استفاده از ميانههاي جهتي براي محدود كردن انجام گردش به چپ مستقيم از راه - شكل ( 2
اصلي 25
7): نصب ميانه غير قابل عبور در تقاطعهاي سهراهي و چهارراهي 27 - شكل ( 2
8): انواع حركات موجي در دوربرگردانها 36 - شكل ( 2
9): خط گردش به چپ دو طرفه 41 - شكل( 2
10 ): انواع نقاط برخورد عبوري، واگرايي و همگرايي 43 - شكل ( 2
شكل 44 T 11 ): تعداد نقاط برخورد عبوري، واگرايي و همگرايي در تقاطع - شكل ( 2

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.